دستگیری یک شهروند کورد اهل سردشت در ارومیه

0
803

فعالین حقوق بشر در کوردستان در ایران می گویند، یک شهروند کورد اهل شهرستان سردشت از سوی وزارت اطلاعات در ارومیه بازداشت شده است.

مروفایتی: بنا بر این گزارشات، “هلمت فروغی”، اهل روستای “بیوران پائین” از توابع شهرستان سردشت، روز چهارشنبه 18 بهمن ماه 1396 شمسی برابر با 7 فوریه 2018، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در شهرستان ارومیه بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

علت اصلی دستگیری و بازداشت این شهروند کورد تاکنون مشخص نیست اما گفته می شود به اتهام “قاچاغ غیرقانونی انسان در بین مرزها ایران و ترکیه” دستگیر شده است، اقدامی که به نیروهای هنگ مرزی مرتبط است نه اطلاعات.

تاکنون، اطلاعی از وضعیت روحی و جسمانی، مکان مورد انتقال و سرنوشت این شهروند کورد در دست نیست.

دستگیری گسترده و دنباله دار شهروندان کورد در ایران در حالیست که طی مدت گذشته، یک شهروند کورد اهل شهرستان اشنویه به نام “هدایت عبدالله پور” به جرم عضویت در حزب دمکرات کوردستان ایران به دو بار اعدام محکوم شده است. این در حالیست که یافته ها سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، نشان می دهد که وی هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته و سابقه عضویت در هیچ حزب و گروه سیاسی و حتی مدنی را نیز نداشته است.

رامین حسین پناهی نیز طی این مدت به اعدام محکوم شده است. اتهام وی نیز اقدام علیه امنیت ملی از طرق عضویت در “کومله” عنوان شده است اما برطبق اطلاعات رسیده به مروفایتی، رامین اقدام نظامی علیه رژیم ایران را از سوی خود، تکذیب نموده است.

اخبار مرتبط بیشتر:

  • روز شنبه 3 فوریه برابر با 14 بهمن ماه 1396 شمسی، “آزاد رستمی”، اهل روستای “توریور” از توابع شهرستان سنندج از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است. بر اساس این گزارش، این شهروند کورد در منطل شخصی اش بازداشت شده است.
  • همزمان ، یک شهروند دیگر کورد اهل شهرستان سردشت بنام “رشید آذری”، اهل روستای “بوران سفلی”، متاهل و دارای سه فرزند خردسال، از سوی  نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است. تاکنون علت دستگیری، مکان مورد انتقال و وضعیت این شهروندان کورد نامشخص است.
  • ، “ایوب عزیزی” و “مهدی فرجی”، دو تن از شهروندان کورد اهل شهرستان روانسر در استان کرماشان، روز پنج شنبه 12 بهمن ماه 1396 شمسی برابر با 1 فوریه 2018، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان دستگیر و به مکانی نامشخص انتقال داده شده اند. اتهام واهی این دو شهروند کورد نیز همچون دیگر بازداشت شدگان دو سال اخیر “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب کورد مخالف رژیم ایران” عنوان شده است.