اعدام سه “کودک و نوجوان” طی یک ماه در ایران

0
702

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که در ماه ژانویه ۲۰۱۸ حداقل سه “مجرم کودک” در نقاط مختلف ایران اعدام شده‌اند.

مروفایتی: این نهاد حقوق بشری از جمهوری اسلامی خواست به اعدام افرادی که در هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند، پایان دهد.

بنا بر گزارش این سازمان حقوق بشری مقامات زندان کرج (۴ ژانویه) امیرحسین پورجعفر را به جرم تجاوز در ۱۶ سالگی به دختری سه ساله و قتل او اعدام کرده‌اند. پورجعفر در زمان اعدام ۱۸ ساله بوده است. او در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ به روزنامه‌ی شرق گفته بود که در زمان ارتکاب جرم تحت تأثیر الکل بوده است.

علی کاظمی را هم به جرم قتلی که در سن ۱۵ سالگی مرتکب شده بود (۳۰ ژانویه) در نوشهر اعدام کردند. او متهم شده بود که در جریان یک دعوای گروهی مرد دیگری را کشته است. کاظمی به هنگام اجرای حکم اعدام ۲۲ سال سن داشت

اعدام کاظمی اعتراض نهادهای حقوق بشری را در سطح جهان برانگیخت. بربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان روز ۱۱ بهمن‌ماه (۳۱ ژانویه) اعدام علی کاظمی در ایران را محکوم کرد و آن را “غیرقابل قبول” و ناقض قوانین بین‌المللی خواند.

محبوبه مفیدی نیز یکی دیگر از اعدام شدگان است که در زمان وقوع جرم تنها 17 سال سن داشته است. وی متهم بود با همدستی برادر شوهر خود در ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۲، همسر خود را به قتل رسانده است. وی سال ۱۳۸۸ زمانی که تنها ۱۳ سال سن داشت به عقد همسر خود در آمد و آن‌دو تنها یک ماه پیش از ارتکاب قتل عروسی کرده بودند.

بازداشت این کودک-مجرم چندین ماه پس از انجام قتل و پس از آن صورت گرفت که پزشکی قانونی جواب سم‌شناسی را اعلام کرد.

اعدام کسانی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن دارند شدیداً توسط قوانین بین المللی منع شده است اما ایران حاضر نیست اعدام کودکان را متوقف کند.

سازمان حقوق بشر ایران از جامعه بین المللی می‌خواهد تا اعدام کودکان در ایران را محکوم کرده و برای توقف این مجازات غیر انسانی تلاش کنند.

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: “با وجود اعدام سه کودک مجرم در کمتر از یک ماه در ایران،  اتحادیه اروپا و نروژ که در صحن بین المللی مخالفین اصلی اعدام، بخصوص برای  نوجوانان  هستند و در عین حال با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند، هیچ واکنش قوی در این مورد  نشان نداده‌اند. ما انتظار داری که اتحادیه اروپا و کشور نروژ علاوه بر محکومیت اعدام‌های اخیر، لغو اعدام کودکان بزهکار در ایران را در رأس گفتگوهای خود با ایران قرار دهند”.