صدور حکم 15 ماه حبس برای یک شهروند کورد سقزی

0
1022

در ادامه دستگیر و صدور حکم برای شهروندان کورد که به صورت چشمگیری طی چند ماه گذشته افزایش یافته است، یک شهروند کورد اهل شهرستان سقز، به تحمل 15 ماه حبس محکوم گردید.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، “میلاد دلارا”، شهروند سقزی، روز یکشنبه 15 دی ماه 1396 شمسی برابر با 4 فوریه 2018، از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان به تحمل 15 ماه حبس محکوم گردیده است.

“میلاد دل آرا”، طی مهرماه 1396 شمسی/ سپتامبر 2018، به علت مشارکت در مراسم شادی کنان پیروزی رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق دستگیر شده بود.

بر طبق اخبار و گزارشات موجود، بیش از هزار تن از شهروندان کورد در ایران به دلیل شرکت در این مراسمات که در شهرهای مختلف کوردستان در شب 25 سپتامبر 2017 برگزار شد، دستگیر شده اند.

اخبار مرتبط بیشتر:

  • “ایوب عزیزی” و “مهدی فرجی”، دو تن از شهروندان کورد اهل شهرستان روانسر در استان کرماشان، روز پنج شنبه 12 بهمن ماه 1396 شمسی برابر با 1 فوریه 2018، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان دستگیر و به مکانی نامشخص انتقال داده شده اند.اتهام واهی این دو شهروند کورد نیز همچون دیگر بازداشت شدگان دو سال اخیر “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب کورد مخالف رژیم ایران” عنوان شده است.
  • از دیگر سوی، روز شنبه 3 فوریه برابر با 14 بهمن ماه 1396 شمسی، “آزاد رستمی”، اهل روستای “توریور” از توابع شهرستان سنندج از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است.
  • شمار بازداشت شدگان که از روز جمعه 6 دیماه 1396 شمی برابر با 26 ژانویه 2018، شروع شده است به 15 تن رسیده است.اسامی و مشخصات دستگیرشدگان به شرح زیر است:

    1ـ رزگار امینی، اشنویه

    2ـ محمد امین فضلی، روستای بیمضرتی

    3ـ محمد فرزاد، روستای خورشت

    4ـ محمد امیری، اشنویە

    5ـ محمد محمود تاش، روستای خورشت

    6ـ حامد ظریفه، روستای خورشت

    7ـ منصور قادر زاده، روستای رشگوند

    8ـ محمد سوره، روستای رشگوند

    9ـ فتاح علیکرد، روستای نرزیوی

    10ـ مامند علیکرد، روستای نرزیوی

    11ـ عمر نوبخت، روستای نرزیوی

    12ـ کمال نوبخت، روستای نرزیوی

    13ـ جمال نوبخت، روستای نرزیوی

    14ـ عثمان نوبخت، روستای نرزیوی

    15ـ ابوبکر نوبخت، روستای نرزیوی

    • شش تن از شهروندان کورد اهل روستای “میراوا” از توابع منطقه ژاوه روی سنندج از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان، مجموغا به 30 سال حبس تعزیری محکوم شدند.

    اتهام این شش شهروند کورد، “اقدام علیه امنیت ملی” و “عضویت در احزاب کورد مخالف رژیم ایران”، “برافراشتن پرچم کوردستان” عنوان شده است.

    هویت این افراد عبارتند از:

    • سیروان رستمی، فرزند علی محمد، 5 سال حبس
    • وکیل رستمی، فرزند محمدمبرزا ، 5 سال حبس
    • بهروز عزیزی، فرزند محمد ، 5 سال حبس
    • رسول عزیزی، فرزند الله محمد، 5 سال حبس
    • فرمان رستمی، فرزند علی محمد، 5 سال حبس
    • علی کوهی، فرزند محمدعزیز، 5 سال حبس