دستگیری دو شهروند روانسری و اتهام سیاسی بدون محاکمه

0
1207

دستگیری شهروندان کورد به ویژه در دو استان سنندج و کرماشان به طور چشمگیری افزایش یاقته است. اتهام تمامی دستگیر شدگان نیز عضویت در احزاب کورد مخالف رژیم ایران عنوان شده است. اتهامی که قبل از محاکمه صادر می شود.

مروفایتی: بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان، روژهلات، در ادامه دستگیر چشمگیر و دنباله دار شهروندان کورد در دو استان کرماشان و سنندج، دو شهروند دیگر اهل روانسر نیز دستگیر شدند.

بنا بر این گزارش، “ایوب عزیزی” و “مهدی فرجی”، دو تن از شهروندان کورد اهل شهرستان روانسر در استان کرماشان، روز پنج شنبه 12 بهمن ماه 1396 شمسی برابر با 1 فوریه 2018، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان دستگیر و به مکانی نامشخص انتقال داده شده اند.

اتهام واهی این دو شهروند کورد نیز همچون دیگر بازداشت شدگان دو سال اخیر “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب کورد مخالف رژیم ایران” عنوان شده است.

دستگیری گسترده و دنباله دار شهروندان کورد در ایران در حالیست که طی مدت گذشته، یک شهروند کورد اهل شهرستان اشنویه به نام “هدایت عبدالله پور” به جرم عضویت در حزب دمکرات کوردستان ایران به دو بار اعدام محکوم شده است. این در حالیست که یافته ها سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، نشان می دهد که وی هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته و سابقه عضویت در هیچ حزب و گروه سیاسی و حتی مدنی را نیز نداشته است.

رامین حسین پناهی نیز طی این مدت به اعدام محکوم شده است. اتهام وی نیز اقدام علیه امنیت ملی از طرق عضویت در “کومله” عنوان شده است اما برطبق اطلاعات رسیده به مروفایتی، رامین اقدام نظامی علیه رژیم ایران را از سوی خود، تکذیب نموده است.

از دیگر سوی، روز شنبه 3 فوریه برابر با 14 بهمن ماه 1396 شمسی، “آزاد رستمی”، اهل روستای “توریور” از توابع شهرستان سنندج از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، این شهروند کورد در منطل شخصی اش بازداشت شده است.

همزمان ، یک شهروند دیگر کورد اهل شهرستان سردشت بنام “رشید آذری”، اهل روستای “بوران سفلی”، متاهل و دارای سه فرزند خردسال، از سوی  نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

تاکنون علت دستگیری، مکان مورد انتقال و وضعیت این شهروندان کورد نامشخص است.

اخبار مرتبط:

  • شمار بازداشت شدگان که از روز جمعه 6 دیماه 1396 شمی برابر با 26 ژانویه 2018، شروع شده است به 15 تن رسیده است.

اسامی و مشخصات دستگیرشدگان به شرح زیر است:

1ـ رزگار امینی، اشنویه

2ـ محمد امین فضلی، روستای بیمضرتی

3ـ محمد فرزاد، روستای خورشت

4ـ محمد امیری، اشنویە

5ـ محمد محمود تاش، روستای خورشت

6ـ حامد ظریفه، روستای خورشت

7ـ منصور قادر زاده، روستای رشگوند

8ـ محمد سوره، روستای رشگوند

9ـ فتاح علیکرد، روستای نرزیوی

10ـ مامند علیکرد، روستای نرزیوی

11ـ عمر نوبخت، روستای نرزیوی

12ـ کمال نوبخت، روستای نرزیوی

13ـ جمال نوبخت، روستای نرزیوی

14ـ عثمان نوبخت، روستای نرزیوی

15ـ ابوبکر نوبخت، روستای نرزیوی

  • شش تن از شهروندان کورد اهل روستای “میراوا” از توابع منطقه ژاوه روی سنندج از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان، مجموغا به 30 سال حبس تعزیری محکوم شدند.

اتهام این شش شهروند کورد، “اقدام علیه امنیت ملی” و “عضویت در احزاب کورد مخالف رژیم ایران”، “برافراشتن پرچم کوردستان” عنوان شده است.

هویت این افراد عبارتند از:

  • سیروان رستمی، فرزند علی محمد، 5 سال حبس
  • وکیل رستمی، فرزند محمدمبرزا ، 5 سال حبس
  • بهروز عزیزی، فرزند محمد ، 5 سال حبس
  • رسول عزیزی، فرزند الله محمد، 5 سال حبس
  • فرمان رستمی، فرزند علی محمد، 5 سال حبس
  • علی کوهی، فرزند محمدعزیز، 5 سال حبس