یکی دیگر از معترضین دستگیرشده کرماشان در زیر شکنجه جان باخت/ گزارش

0
1322

هر روز بر تعداد معترضین کشته شده در زیر شکنجه در ایران و کوردستان افزوده می شود. در ادامه کشتار عمدی معترضین در زیر شکنجه، یک شهروند دیگر کرماشانی جان باخت.

روژی کورد: بنا بر گزارش منتشره از سوی فعالین حقوق بشر و مورد تایید از سوی منابع موثق برای سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، یک شهروند دیگر کورد اهل شهرستان کرماشان، بنام “غلامرضا محمدی” که روز 12دی 1396 شمسی برابر با 2 ژانویه 2018، دراعتراضات ضدحکومتی شهرستان کرماشان دستگیرشده بود، ماموران وزارت اطلاعات، روز شنبه 20 ژانویه/ 30 دی ماه 1396 شمسی به خانواده اش اطلاع داده شده است که پیکر بیجانش را از سردخانه تحویل بگیرند.

وزارت اطلاعات طی تماس با خوانواده اش، علت فوت پسرشان را “نرسیدن مواد مخدر به وی” اعلام کرده اند، این در حالیست که منابع مطلع و نزدیک به وی می گویند “وی حتی سیگار نیز مصرف نمی کرده است”.

کیانوش زندی، یکی دیگر از بازداشت شدگان شهرستان سنندج طی اعتراضات مردمی این شهرستان همزمان با دیگر شهرستانها و شهرهای ایران می باشد. بنا بر گزارش رسیده وی در زیر شکنجه جان باخته است.

مامورین وزارت اطلاعات در سنندج، هنگام مراجعە خانواده زندی بە ادارە اطلاعات برای دریافت جنازە فرزندشان بە خانوادەش گفته اند کە “کیانوش زندی: در جریان تیراندازی در حین تظاهرات کشتە شدە است اما پس از دریافت جنازە کیانوش اثار شکنجە شدید بر روی جسدش دیده شده است.

قبل از کیانوش زندی، سارو قهرمانی، ۲۴ساله و اهل شهرستان سنندج، نیز که در پی اعتراضات مردم در این شهرستان، همزمان با دیگر شهرهای ایران، دستگیر و بازداشت شده لود، در زیر شکنجه کشته شده است.

“سارو قهرمانی” مدت ۱۱روز پیش ناپدید شد،  تلاشها برای یافتن وی بی نتیجه باقی مانده بود اما بالاخره شب گذشته اطلاعات سنندج به مادر وی اطلاع داد که جنازه پسرش را از سردخانه تحویل بگیرد.

جنازه وی روز شنبه 13 ژانویه برابر با 23 دی ماه 1396 شمسی در گورستان بهشت محمدی سنندج دفن شده است.

حسین قادری، اهل شهرستان سنندج، و بهزاد شهسواری اهل شهرستان کرماشان نیز دو تن  دیگر از کشته شدگان در زیر شکنچه وزارت اطلاعات می باشند.

مسئول سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، با توجه به نوع و میزان کشته شدگان تحت شکنجه در اعتراضات اخیر، این امر روش جدید و عمدی دستگاه قضائی ایران و وزارت اطلاعات می باشد تا با این روش ترس شدیدی را در بین معترضین ایجاد نمایند و بدین روش از ایجاد نارضایتیهای آتی جلوگیری نمایند.

هلمت معروفی در ادامه افزود: “این روش، روشی سیستماتیک و عمدی است که طی آن، شکنجه گران، عمدا قربانیان را تا حد مرگ شکنجه می نمایند و سپس ادعا می نمایند که وی خودکشی نموده است که این شکنجه ها با توجه به عدم دسترسی گزارشگران و ناظرین حقوق بشری از زندانهای ایران، از دید آنها مخفی باقی می ماند اما رعب و وحشت فراوانی را در بین معترضین ایجاد می نماید”.

اسامی برخی از کشته شدگان در زیر شکنجه به شرح ذیل اعلام شده است:

1_ سینا قنبری، تهران
2_ محسن عادلی، دزفول
3_ وحید حیدری، اراک
4_ سارو فهرمانی ، سنندج
5_ کیانوش زندی، سنندج
6_ علی پولادی، چالوس
7_ محمد نصیری، زنجان
8_حسین قادری، سنندج
9-حسن ترکاشوندی ، کرج
10-سید شهاب ابطحی،اراک
11-احمد حیدری ،دانش آموز ۱۳ ساله (قهدریجان)
12-غلام حسین شهاب، فروشنده ی کفش در پاساژ پارسیان (قهدریجان)
13- آرمین صادقی، دانش آموز ۱۵ ساله، (خمینی شهر)
14-حسین شفیعی زاده، کشاورز پدر یک کودک ۵ ساله(اصفهان)
15-حمزه لشنی زند (درود)
16-حسین رشنو(درود)
17-محمد چوباک (درود)
18-احسان خیری (درود)
19-محسن ویرایشی (درود)
20-محمد کهزادی
21- نعمت الله شفیعی(قهدریجان)
22- آریا روزبهی بابادی، پیکرش در رود کارون یافت شد
23-امین رمضانی (مسجد سلیمان)
24-مسعود کیانی ، دانش آموز ۱۳ ساله(ایذه)
25-نعمت الله صالحی (همایون شهر)
26-عبد الرسول کریمی(اصفهان)
27-آرش خدری(مسجد سلیمان)
28-محمد ابراهیمی(اصفهان)
29-بهزاد شهسواری(کرمانشاه)
30-علی مومنی
31-سیروان پسندی(همدان)
32-عباس کریمی
33-شهریارحداوند(درود)
34-غلام رضا حداوند(درود)

35- مهندس مریم (فروزان) جعفرپور، ٢٧ساله