صدور حکم :دوبار اعدام” برای یک شهروند کورد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی

0
1492

یک شهروند کورد اهل شهرستان اشنویه در شرق کوردستان از سوی دستگگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران به “دوبار اعدام” محکوم گردید.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، “هدایت عبدالله پور”، فرزند ابوبکر، اهل شهرستان اشنویه از توابع استان ارومیه، روز پنج شنبه 28 دی ماه 1396 شمسی برابر با 18 ژانویه 2018، به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “عضویت در حزب دمکرات کوردستان ایران” از سوی دادگاه انقلاب شهرستان ارومیه به “دو بار اعدام” محکوم شده است.

هدایت عبدالله پور و جمع دیگری از اهالی شهرستان اشویه که پس از درگیری بین پیشمرگان حزب دمکرات کوردستان ایران و نیروهای سپاه تروریستی پاسداران ایران در روستای قره سقل شهرستان اشنویه (شنو) دستگیر شده اند به احکام زیر محکوم شده بودند:

١- هدایت عبدالله پور، حکم اعدام

٢- حاصل عزیزی ٢٥ سال حبس تعزیری

٣- محمدظاهر فرامرزی، ٢٠ سال حبس

٤ – یعقوب بااکرام، ١٥ سال حبس

٥– جلال مسروری، ١٥ سال حبس

٦ – کمال مسروری، ١١ سال حبس

٧- صدیق بااکرام، ١٠ سال حبس

٨- صابر رسولپور آرنائی، فرزند اسماعیل در چهار جلسه محاکمه در کل به ١٩ سال حبس محکوم شده است.

٩- رضا عزت تاج، فرزند مصطفی، ١٩ سال حبس

١٠- محمد عبدالهی، فرزند عثمان، ١٢ سال و ٦ ماه

١١- فاروق شفاهی، فرزند ابراهیم، ٧ سال حبس

حکم برخی از این متهمان در ددگا تجدید نظر به شرح ذیل اعلام شده بود:

فتاح پوراحمد که در رأی اولیه از سوی دادگاه انقلاب اشنویه به 22 سال حبس محوم شده بود، بعد از تجدیدنظر، حکم 17 سال و نیم حبس برای وی صادر شده است.

سیدجلال محمودی، که در رأی اولیه از سوی دادگاه انقلاب اشنویه 22 سال حبس محکوم شده بود، بعد از تجدیدنظر به 15 سال حبس محکوم شده است.

لقمان عزیزی که در رأی اولیه از سوی دادگاه انقلاب اشنویه به 16 سال حبس محکوم شده بود، بعد از تجدیدنظر به 13 سال حبس محکوم شده است.

لقمان امینی که در رأی اولیه از سوی دادگاه انقلاب اشنویه به 16 سال حبس محکوم شده بود، بعد از تجدیدنظر به 8 سال حبس محکوم شده است.

سلیم یارو که در رأی اولیه از سوی دادگاه انقلاب اشنویه  به 13 سال حبس محکوم شده بود، بعد از تجدیدنظر به 8 سال حبس محکوم شده است.

خلیل شاهی ازروستای سنگان: 6 سال حبس، اما این رأی صادره هنوز ردی نهایی از سوی دادگاه تجدیدنظر تأیید نهایی نشده است.

دو نفر دیگر نیز به شرح ذیل از سوی دادگاه انقلاب اشنویه در رابطه با این پرونده، به صورت ذیل به حبس محکوم شده اند:

سیدشهاب ساکن روستای بیژن آباد اشنویه از سوی دادگاه انقلاب اشنویه به 3 سال حبس محکوم شده است اما این رأی هنوز از سوی دادگاه تجدیدنظر تأیید نهایی نشده است.

سیدفاروق پایمرد از سوی دادگاه انقلاب اشنویه به 16 سال حبس محکوم شده است، اما این رأی هنوز از سوی دادگاه تجدیدنظر تأیید نهایی نشده است.

روز پنج‌شنبه ٩ فوریه، سازمان حقوق بشر ایران در بیانه‌ای رسمی ضمن ابراز نگرانی از صدور احکام ناعادلانهو سنگین برای زندانیان روستای قره سقل در شنو(اشنویه)، خواستار توجه افکار عمومی به این موضوع شد.

بیانیه‌ی این سازمان حقوق بشری در رابطه با صدر حکم اعدام و ٩٦ سال حبس تعزیری برای جوانان روستای قره سقل از توابع شهرستان شنو صدور یافته است.

سازمان حقوق بشر ایران در پایان این بیانیه متذکر شده، که مخالف هر نوع مجازات اعدام و برگزاری برگزاری جلسات محاکمه‌ی زندانیان پشت درهای بسته است.

این متهمین سیاسی کورد در روزهای ١٣ و ١٥ تیرماه سالجاری(١٣٩٥) توعناصر اطلاعاتی رژیم ایران و پس از درگیری‌های حزب دمکرات با نیروهای سپاه پاسداران در روستای قره سقل شنو، بازداشت شدە بودند.

تاکنون (طی کمتر از ٣ ماه) ١٥ تن از شهورندان کورد اهالی روستاهای قره سقل و اطراف آن جمعا به ٢٥١ سال و ٦ ماه حبس تعزیری و یک تن دیگر نیز به نام هدایت عبدالله‌پور از اهالی روستای قره سقل شنو به اعدام محکوم شده‌اند.

در جریان توپباران روستای قره سقل شنو، بیش از ١٥ خانه به صورت کامل تخریب شدند و تاکنون اهالی این روستا اجازه‌ی ورود و بازسازی خانه‌های خود را ندارند.