مرگ مشکوک یک زندانی کورد در زندان مرکزی سنندج

0
1726
شکنجه گران جمهوری اسلامی ایران

یک زندانی کورد که گفته می شود از دستگیرشدگان نارضایتیهای اخیر در ایران و کوردستان می باشد، به صورتی نامشخص، مشکوک و مبهم جان باخته است.

روژی کورد: بنا بر گزارش منتشره از سوی فعالین حقوق بشر در شرق کوردستان، “حسین قادری”، 30 ساله و اهل شهرستان سنندج، روز دوشنبه 25 دی ماه برابر با 15 ژانویه 1396 شمسی، به صورتی نامشخص، مشکوک و مبهم در قرنظینه زندان مرکزی سنندج جان باخته است.

فعالین حقوق بشر مطلع طی ارتباط با سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، در این باره اعلام کرده اند که “حسین قادری” از شهروندان دستگیر شده سنندجی در جریان اعتراضات اخیر می باشد.

با احتساب این شهروند کورد، شمار کشته شدگان در زیر شکنجه در زندان سنندج و اداره اطلاعات این شهرستان، به سه نفر می رسد.

کیانوش زندی، یکی دیگر از بازداشت شدگان شهرستان سنندج طی اعتراضات مردمی این شهرستان همزمان با دیگر شهرستانها و شهرهای ایران می باشد. بنا بر گزارش رسیده وی در زیر شکنجه جان باخته است.

مامورین وزارت اطلاعات در سنندج، هنگام مراجعە خانواده زندی بە ادارە اطلاعات برای دریافت جنازە فرزندشان بە خانوادەش گفته اند کە “کیانوش زندی: در جریان تیراندازی در حین تظاهرات کشتە شدە است اما پس از دریافت جنازە کیانوش اثار شکنجە شدید بر روی جسدش دیده شده است.

قبل از وی، سارو قهرمانی، ۲۴ساله و اهل شهرستان سنندج، نیز که در پی اعتراضات مردم در این شهرستان، همزمان با دیگر شهرهای ایران، دستگیر و بازداشت شده لود، در زیر شکنجه کشته شده است.

“سارو قهرمانی” مدت ۱۱روز پیش ناپدید شد،  تلاشها برای یافتن وی بی نتیجه باقی مانده بود اما بالاخره شب گذشته اطلاعات سنندج به مادر وی اطلاع داد که جنازه پسرش را از سردخانه تحویل بگیرد.

جنازه وی روز شنبه 13 ژانویه برابر با 23 دی ماه 1396 شمسی در گورستان بهشت محمدی سنندج دفن شده است.

تصویر از آرشیو است.