فشارهای مکر وزارات اطلاعات بر خانواده یک فعال حقوق بشری اهل مهاباد

0
905

فشارهای مکر وزارت اطلاعات بر خانواده فعالین سیاسی و حقوق بشری و مدنی کورد که در خارج از ایران بسر می برند، بیش از پیش افزایش یافته است. در ادامه این فشارها، خانواده یک فعال حقوق بشری کورد اهل شهرستان مهاباد در استان ارومیه، طی حدود دو ماه گذشته، چهار بار به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شده اند.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، خانواده “سوران آرام”، فعال حقوق بشری کورد، طی حدود دو ماه گذشته، چهار بار از سوی وزارت اطلاعات در شهرستان مهاباد احضار و مورد تهدید قرار گرفته اند.

بنا بر این گزارش، 29 دسامبر 2017، خانواده این فعال حقوق بشری کورد، مجددا از سوی اداره اطلاعات شهرستان مهاباد احضار و مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفته اند.

اداره اطلاعات، خانواده “سوران آرام” را مکلف نموده اند تا فرزندشان را در هر کجا که باشد به ایران بازگردانده و به وزارت اطلاعات تسلیم نمایند، در صورت عدم اجرای دستورات وزارت اطلاعات از سوی این خانواده، تهدید شده اند که با عواقب ناگواری مواجه خواهند شد.

یک منبع مطلع، در اینباره به مروفایتی گفت: “اداره اطلاعات شهرستان مهاباد، مکررا آدرس، شماره تلفن و دیگر اطلاعات مرتبط با سوران را از خانواده اش تقاضا نموده است”.

سوران آرام، فعال حقوق بشریی کورد، اواسط تابستان 1393 شمسی از سوی وزارت اطلاعات در شهرستان مهاباد دستگیر و بازداشت شد. وی مدت دو ماه و شش روز را در زندان مرکزی مهاباد در حبس بوده و سپس با قید وثیقه 150 میلیون تومانی و نیز قید فیش حقوق کارمندی، به طور موقت آزاد شده است. پس از آن،وی دو بار از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجوئی و هتک حرمت قرار گرفته است. در نهایت به علت تداوم تهدید و احضار و بازجوئیهای وزارت اطلاعات، این فعال سیاسی کورد ناچار به ترک کوردستان و متواری شدن به یکی از کشورهای همسایه ایران گردیده است.

سوران آرام، زمستان سال 1390 شمسی نیز دستگیر و به مدت سه روز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهرستان مهاباد بوده و پس از آن به زندان مرکزی شهرستان مهاباد منتقل شده است. وی پس از دو هفته حبس با قید وثیقه آزاد و سپس از سوی دادگاه تبرئه گردیده است.