متواری شدن یکی دیگر از فعالان مدنی به خارج بر اثر فشارهای وزارت اطلاعات

0
1704

یکی دیگر از فعالان مدنی و از سازماندهندگان مراسم شادی کنان 25 سپتامبر شهرستان بانه، بر اثر فشارهای مکرر وزارت اطلاعات در این شهرستان، ناچار به ترک کوردستان و متواری شدن به خارج از ایران شد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، کاروه شیخی، یکی از فعالین مدنی شهرستان بانه و از سازمان دهندگان مراسم شادی کنان 25 سپتامبر شهرستان بانه، بر اثر فشارهای متعدد و مکرر وزارت اطلاعات در این شهرستان ناچار به ترک موطن خود و متواری شدن به خارج گردیده است.

بنا بر این گزارش، کاوه شیخی، فرزند حسن، 40 ساله و اهل شهرستان سردشت و ساکن شهرستان بانه، که یکی از سازمان دهندگان مراسم شادی کنان 25 سپتامبر 2017 و نیز مراسم نوروزی موسوم به نوروز جامانه و نیز تجمع اعتراضی در اعتراض به کشتار کولبران، بر اثر فشارهای وزارت اطلاعات و پیگیری و تعقیب مکرر از سوی اداره اطلاعات شهرستان بانه، ناچار به ترک کوردستان و ایران و متواری شدن به خارج از کشور گردیده است.

این فعال مدنی کورد که طی یک سال گذشته، با سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات نیز در زمینه انتقال اخبار نقض حقوق بشر کوردستان از سوی جمهوری اسلامی ایران فعالیت مداوم داشته است، پس از مراسم 25 سپتامبر، برای بار چندم مورد تعقیب نیروهای وزارت اطلاعات در شهرستان بانه قرار گرفته است و در نتیجه تداوم این فشار و تعقیب از مورخ 2 اکتبر 2017 ناچار به ترک موطن خویش شده است.

نیروهای وزارت اطلاعات، مورخه 29 سپتامبر به تفتیش منزل شخصی وی پرداخته و لوازم شخصی وی از قبیل لب تاب و کتابهای وی را نیز توقیف و ضبط نموده اند.

این گزارش همچنین می افزاید که شخص دیگری بنام “”زانیار معروفی” نیز همزمان با مورد تعقیب قرار گرفتن “کاوه شیخی” از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در شهرستان بانه، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت شده است و تاکنون در بازداشت بسر می برد.

پس از 25 سپتامبر 2017 و برگزاری وسیع و همه گیر مراسم شادی کنان در شرق کوردستان، جهت ابراز شادی به دلیل برگزاری موفقیت آمیز همه پرسی استقلال جنوب کوردستان از ایران، بیش از 900 تن از شهروندان مدنی و فعالان سیاسی و مدنی کورد از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده اند.

اخبار بشتر در این زمینه:

روز چهارشنبه 10 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017، “محمد قبادی”، فرزند احمد، ساکن شهرستان کامیاران، پس از یورش نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان به منزلش، دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

قبل از این یکی از برادران محمد قبادی به نام “اقبال قبادی” نیز از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شده است.

وزارت اطلاعات بر طبق جنگ روانی خود و نیز جهت شیوع عدم اعتماد در جامعه کوردستان، دستگیریهای خود را به صورت برنامه ریزی شده و با فاصله های زمانی انجام می دهد.

از سوی دیگر،شب چهارشنبه 3 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017 یکی شهروند اهل شهرستان بوکان به نام “سلیمان میرزائی”، فرزند ابوبکر، در منزل شخصی خود از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

این سه شهروند کورد به اتهام همکاری و عضویت با احزاب کورد مخالف رژیم تهران دستیگر و بازداشت شده و وضعیت آنها تاکنون نامشخص است.

از سوی دیگر،  روز سه شنبه 9 آبان ماه 1396 شمسی، یکی دیگر از اعضای مکتب قرآن و اینبار در شهر سنندج دستگیر شده است.

“مسلم ابراهیمی”، عضو مکتب قرآن و پرستار بخش آی سی یو، بیمارستان توحید شهرستان سنندج، روز سه شنبه 9 آبان ماه 1396 شمسی، بر اساس شکایت و دادخواست اداره اطلاعات شهرستان سنندج و بر طبق حکم شعبه 2 دادگاه انقلاب این شهرستان دستگیر و به زندان روانه شده است.

در عین حال دو تن دیگر از شهروندان کورد اهل شهرستان بیجار به نامهای “محمدحسام هاشمی” و “منصور فتاحی” نیز به اتهام  در این ارتباط از سوی اداره اطلاعات احضار و مورد بازجوئی قرار گرفته اند.

 همچنین ابراهیم بزدانی، معلم کورد اهل شهرستان جوانرود و دارای 28 سال سابقه تدریس، روز یکشنبه 22 اکتبر 2017 از سوی وزارت اطلاعات استان کرماشان دستگیر و بازداشت شده است.

بنا بر گزارش رسیده وی به دلیل عضویت در “مکتب قرآن”، بازداشت شده است.

این معلم کورد پس از مراجعه به دادگاه بر اساس احضاریه ای که برای وی ارسال شده است، از سوی مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شده است و پس از بازجوئی در اطلاعات جوانرو به اطلاعات کرماشان منتقل شده است.

یک منبع موثق از جوانرود در اینباره به مروفایتی گفت: “ابراهیم یزدانی، پس از دستگیری و دو روز بازداشت در اطلاعات کرمانشاه، اینک به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شده است”.

تاکنون خانواده وی موفق به ملاقات با وی و اطلاع از وضعیت وی نشده اند.

این معلم کورد دارای دو فرزند دختر 9 و 15 ساله می باشد که بر اساس اطلاع مروفایتی، در وضعیت روحی ناگواری بسر می برند.

از روز 25 سپتامبر 2017 و برگزاری ملیونی مراسم شادی کنان به خاطر برگزاری موفقت آمیز رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق تاکنون، بیش از 800 تن از شهروندان کورد دستگیر و بازداشت شده اند.

همچنین مامورین وزارت اطلاعات، روز سه شنبه 12 دسامبر برابر با 21 آذرماه 1396 شمسی، در ملأ عام به کیوان علیالی، فعال مدنی اهل شهرستان مهاباد حمله نموده و پس از ضرب و شتم و هتک حرمت وی در ملا عام، وی را دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل نموده اند.

همچنین، “محمد عزیزی”، فعال کارگری اهل شهرستان سنندج، روز شنبه 20 آذرماه 1396 شمسی برابر با 10 دسامبر 2017 میلادی، به صورت تلفنی از سوی وزارت اطلاعات در شهرستان سنندج احضار شده است.

از سوی دیگر، “محمد عزیزی”، فعال کارگری اهل شهرستان سنندج، روز شنبه 20 آذرماه 1396 شمسی برابر با 10 دسامبر 2017 میلادی، به صورت تلفنی از سوی وزارت اطلاعات در شهرستان سنندج احضار شده است.

نیز، طی روزهای آغازین ماه آذر 1396 شمسی، شش تن دیگر از فعالین شهرستان سنندج بنامهای فرهاد چتانی، طیب چتانی، لطف الله احمدی، حیدر اخته، افشین ادیب و احمد کرباسچی، به صورت تلفنی از سوی اداره اطلاعات شهرستان سنندج احضار شده اند.

همچنین، دو فعال مدنی کورد بنامهای “خبات امیری”، اهل شهر دهگلان و “شهرام فرهادی”، اهل سنندج، که در حین جمع آوری کمکهای مردمی برای زلزله زدگان کرماشان از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دستگیر و بازداشت شده اند