صدور حکم حبس برای یک زن فعال مدنی شهرستان مهاباد در استان ارومیه

0
1104

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، کبری خالندی، فعال مدنی شهرستان مهاباد که در روز 26 سپتامبر 2017 در فلکه شهرداری این شهر دستگیر شده بود، از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد به دو سال و 15 روز حبس محکوم شده است.

علت محکومیت وی، “شرکت در تجمع حمایت از کولبران” اعلام شده است و موظف شده است تا طی روزهای اخیر و جهت روانه شدن به زندان، خود را به دادگاه شهرستان مهاباد معرفی نماید.

کبری خالندی، روز یکشنبه 19 شهریور ماه 1396 شمسی، به علت مشارکت در تجمعی اعتراضی در اعتراض به کشتار کولبران از سوی نیروهای رژیم ایران، از سوی مامورین وزارت اطلاعات شهرستان مهاباد در فلکه “چوارچرا”ی این شهرستان دستگیر و بازداشت شده بود.

همچنین پویا عادلخانی متولد اهل شهرستان ۱۳۷۸مهاباد و دانشجوی ترم اول حسابداری نیز که بر اثر اعتراض به کشتار کولبران کورد در بانه به همراه کبری خالندی از فعالین مدنی این شهرستان در فلکه شهرداری این شهر دستگیر شده بود، پس از آزادی موقت به قید وثیقه به خارج از ایران متواری شده است.

س از آنکه ساعت 6 بامداد روز دوشنبه 13 شهریور ماه 1396 شمسی، دو کولبر بانه‌ای به نام‌های «حیدر فرجی» 21 ساله و «مامه‌قادر»، 45 ساله بر اثر شلیک نیروهای انتظامی و هنگ مرزی در مناطق مرزی شهرستان بانه کشته شدند، اینک خانواده های آنها تجمعی اعتراضی تشکیل داده اند.

روز دوشنبه، 13 شهریور ماه 1396 شمسی، خانواده‌های این دو کولبر به همراه جمعی از مردم محلی مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند.

این اعتراض سپس به اعتراضی عمومی در شهرهای بانه و سنندج تبدیل شد.

پس از آن چندین تن از فعالین مدنی در شهرهای مهاباد و کرمانشاه که به حمایت از این تجمع و اعتراض از کشتار کولبران برخواسته بودند، دستگیر و بازداشت شدند.