اتحادیۀ اروپا مخالفت خود را با اعدام احمدرضا جلالی اعلام کرد

0
1312

کاترین ری، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، می گوید که این اتحادیه وضعیت احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی محکوم شده به اعدام را از نزدیک دنبال می کند.

مروفایتی: کاترین ری می گوید که اتحادیۀ اروپا در مورد وضعیت احمدرضا جلالی با ایران مرتباً گفتگو می کند و مورد او در گفتگوهای مقامات بلندپایۀ دو طرف در هفته های گذشته مورد بحث قرار گرفته است. کاترین ری تصریح می کند که اتحادیۀ اروپا مخالفتش را با اعدام احمدرضا جلالی اعلام و به اطلاع مقامات جمهوری اسلامی ایران رسانده است.

احمدرضا جلالی (زاده ۲۴ دی ۱۳۴۹) پزشک و پژوهش‌گر ایرانی مقیم سوئد است. او پژوهشگر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه است و در دانشگاه‌های بلژیک، ایتالیا و سوئد تدریس کرده‌است. او در سال ۲۰۰۹ برای ادامه تحصیل ایران را ترک کرد.

احمدرضا جلالی در آوریل ۲۰۱۶ به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به منظور شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرد و در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. اتهام جلالی ارتباط با دولت متخاصم و هم‌چنین جاسوسی عنوان شده‌است. جلالی در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زد.

وزارت اطلاعات ایران با پخش اعترافات تلویزیونی احمدرضا جلالی او را به دست داشتن در قتل دو تن از دانشمندان اتمی ایران متهم کرده است. محکومیت احمدرضا جلالی به اعدام واکنش های بسیاری در بلژیک برانگیخته است. وزیر امور خارجۀ بلژیک، دیدیه ریندرز، خواستار آزادی و عفو آقای جلالی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران شده است.

کی از اقدامات محکوم‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای از جمله شهیدان شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده‌است. محکوم‌علیه که مدعی شده‌است شهادت شهدای هسته‌ای موجب عذاب وجدان وی گردیده، با بیش از هشت افسر اطلاعاتی موساد جلسات متعدد برگزار نموده و از این طریق، اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر را در ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد به افسران اطلاعاتی موساد انتقال داده‌است.