سنندج/ احضار محمد عزیزی به اداره اطلاعات

0
905

دور سوم احضار شهروندان و فعالین کورد از سوی وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با شدت تمام ادامه دارد. در ادامه این روند، یک فعال کارگری سنندجی از سوی وزارت اطلاعات در سنندج احضار شده است.

مروفایتی: بنا بر گزارشات منتشره از سوی فعالین حقوق بشر در داخل کوردستان در ایران، “محمد عزیزی”، فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری شهرستان سنندج از سوی وزارت اطلاعات احضار شده است.

بنا بر این گزارش، “محمد عزیزی”، فعال کارگری اهل شهرستان سنندج، روز شنبه 20 آذرماه 1396 شمسی برابر با 10 دسامبر 2017 میلادی، به صورت تلفنی از سوی وزارت اطلاعات در شهرستان سنندج احضار شده است.

این فعال کارگری کورد، موظف شده است تا ساعت 9 روز سه شنبه 12 دسامبر 2017 خود را به اداره اطلاعات سنندج معرفی نماید.

علت این احضار تاکنون مشخص نشده اشت.

بر اساس گزارشات رسیده به مرکز روژی کورد، خانواده چند فعال سیاسی کورد نیز از سوی ادارات وزارات اطلاعات در چندین شهرستان، به صورت تلفنی تهدید شده اند.

سازمان حقوق بشر کوردستان، تا مشخص شدن زوایای کامل این تهدید و احضارها، از انتشار اخبار مربوطه خودداری می نماید.

طی دو سال گذشته تاکنون، سه موج گسترده از دستگیری شهروندان و فعالین مدنی و سیاسی کورد در ایران شروع شده است. موج سوم پس از برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق در 25 سپتامبر 2017 و سپاس امدادرسانی خودجوش به زلزله زدگان استان کرماشان را تا این زمان، دربر می گیرد.

اخبار بیشتر در رابطه با دستگیری شهروندن کورد:

عصر روز چهارشنبه 15 آذرماه 1396 شمسی برابر با 6 دسامبر 2017، سه تن از شهرندان مدنی شهرستان سقز با بهانه و اتهام نامشخص دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده شده اند.

بر اساس این گزارش، عصر روز چهارشنبه 15 آذرماه 1396 شمسی برابر با 6 دسامبر 2017 سه شهروند کورد به نامهای، “پیمان سریفی”، “فریدون صاحبی” و “فواد صاحبی”، ساکن شهرک صاحب از توابع شهرستان سقز، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شده اند.

یک منبع دیگر می گوید، این دستگیری و بازداشت از سوی نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه تروریستی پاسدران ایران انجام شده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، بدون در دست داشتن اجازه و دستور دادگاه و یا مراجع ذیربط به منزل این سه شهروند کورد یورش برده و ضمن هنک حرمت، هر سه را دستگیر و بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل نموده اند.

طی چند روز آغازین آذرماه 1396 شمسی، شش تن از فعالین مدنی کورد اهل شهرستان سنندج، از سوی وزارت اطلاعات در این شهرستان، احضار شده اند.

بنا بر این گزارش، طی روزهای آغازین ماه آذر 1396 شمسی، شش تن دیگر از فعالین شهرستان سنندج بنامهای فرهاد چتانی، طیب چتانی، لطف الله احمدی، حیدر اخته، افشین ادیب و احمد کرباسچی، به صورت تلفنی از سوی اداره اطلاعات شهرستان سنندج احضار شده اندو

این احضارها و نیز چند تن از دستگیری و بازداشت های جدید در شهرستان سنندج، پس از جمع آوری کمکهای مردمی از سوی فعالین این شهرستان برای کوردها در استان زلزله زده کرماشان شروع شده است.

طی این زلزله، دولت و نهادهای دولتی مرتبط، از ارائه هرگونه خدماتی به مردم این استان خودداری کرده و حتی اخبار را نیز وارونه نشان داده و از حضور خبرنگاران خارجی در این مناطق جلوگیر کردند. در نتیجه فعالین مدنی و مردم، در کوردستان در ایران، به صورت خودجوش اقدام به جمع آوری کمکها و ارسال آن به استان کرماشان نمودند.

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، سرنوشت دو فعال مدنی کورد بنامهای “خبات امیری”، اهل شهر دهگلان و “شهرام فرهادی”، اهل سنندج، که در حین جمع آوری کمکهای مردمی برای زلزله زدگان کرماشان از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دستگیر و بازداشت شده اند، با وجود سپری شدن بیش از یک هفته، همچنان مبهم است.

نهادهای امنیتی و ذیربط، تاکنون آماده پاسخگوئی به خانواده های این دو فعال مدنی کورد نبوده و از دستگیری انها اظهار بی اطلاعی می نمایند.

شهرام فرهادی، فعال مدنی سنندجی،  ٢٥ آبان ماە  1396 شمسی، مقابل دفتر حزب وحدت ملی کوردستان در حالیکه به بارگیری کمک های مردمی بە زلزلە زدگان کرمانشاە مشغول بود، توسط اداره اطلاعات سنندج بازداشت شد.

به گفتەی شاهدان عینی، مامورین اداره اطلاعات سنندج به خانەی پدری شهرام فرهادی مراجعه نموده و تمامی وسایل شخصی وی را ضبط کردەاند. اطلاعات سنندج تاکنون هیچ خبری از سرنوشت وی را به کسی اعلام نکردەاند.

خبات امیری نیز در تاریخ مشابه و در حین جمع آوری کمکهای مردمی در دهگلان به زلزله زدگان استان کرماشان دستگیر شده است. وی قبلا نیز سابقه دستگیری داشته است.

این فعال مدنی کورد دهگلانی، قبلا نیز در زمان جمع اوری کمکهای مردمی به کوردهای شنگال دستگیر و پس از مدتی بازداشت، آزاد شده بود.

از سوی دیگر، بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز یکشنبه 5 آذرماه 1396 شمسی برابر با 26 نوامبر 2017،  مأموران سد معبر و نیروهای اجرایی شهرداری سنندج، با حمایت نیروهای انتظامی به کارگران و دست‌فروشان مناطقی از این شهر من‌جمله خیابان «۱۲ فروردین» یورش برده و آنان را مورد ضرب و شتم قراردادە و تمامی چرخ‌دستی و کالاهای دست‌فروشان را تخریب کردند.

بنا بر این گزارش، طی این حمله نیروهای شهرداری و نیروی انتظامی سنندج، ۵ دست‌فروش کورد به‌شدت زخمی شدند. این اقدام عوامل شهرداری موجب تجمع و اعتراض شهروندان در محل مذکور شد.

یکی ز فعالین مدنی شناخته شده سنندجی در این باره به مروفایتی گفت: “هرچند قبلا نیز مواردی از این دست در سنندج و دیگر شهرهای کوردستان و ایران دیده شده است اما حمله هماهنگ بین عوامل شهرداری و نیروی انتظامی و حمله این چنین وسیع را برای اولین بار است مشاهده می کنیم، این مسئله بدون شک به انتقامجوئی دولت و اداره اطلاعات و نیروهای نظامی و انتظامی رژیم برمیگردد. این نیروها در زمانی که ما در سنندج مشغول جمع کمکهای مردمی بودیم، یا زمانی که پیکر شهید ابوبکر از سنندج عبور داده شد، به علت گستردگی حضور مردم، توانایی کنترل شهر را از دست داده بودند، خشمی در درون آنها موج می زد که قادر به تخلیه آن نبودند و گاها ناچار به همکاری نیز می شدند تا وضع به قول آنها متشنج نشود، اما اینک زمان تخلیه خشم ضد ملی گرایی آنهاست”.