مرگ سه شهروند کورد در پی انفجار مین در استان ایلام

0
1343

مرگ و نقص عضو شهروندان کورد در ایران، به مراتب افزایش یافته است. برخی از گزارشهای رسیده به مروفایتی حاکی از آنست که طی مدت اخیر، مینهای تازه ای در کوردستان کشت شده است.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، بر اثر انفجار مین در روز دوشنبه 13 آذر برابر با 4 دسامبر 2017، سه شهروند کورد اهل شهر مهران از توابع استان ایلام، جان خود را از دست داده و قربانی انفجار مین شده اند.

بنا بر این گزارش، روز دوشنبه 13 آذرماه 1396 شمسی، بر اثر انفجار یک مین ضد تانک در مسیر یک خودروی پراید، سه سرنشین آن که دو زن و یک مرد اهل شهر مهران از توابع استان ایلام بوده اند، جان خود را از دست داده اند.

هویت این سه شهروند کورد، رقیه تاراج، 54 ساله، شاژنه تاراج، 55 ساله و روح الله ملک خطایی، 32 ساله عنوان شده است که روح الله، فرزند شاژنه بوده است.

این مین از نوع ضد تانک بوده و بنا بر اطلاعات رسیده از نوع مینهای زمان جنگ ایران و عراق نبوده و به احتمال قوی طی دو ماه گذشته چیده شده است.

خودروی پراید مورد اشاره نیز بر اثر شدت انفجار و قدرت مین به طور کامل منهدم شده است.

از دیگر سوی، یک کولبر دیگر نیز بنام، “لقمان وحید” ساکن روستای میشه ده از توابع شهرستان پیرانشهر، ساعت 14:00 بعد از ظهر روز دوشنبه 29 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 20 نوامبر 2017، بر اثر انفجار مین، یکی از پاهای خود را از دست داده است.

گزارشاتی میدانی که از کولبران کورد در منطقه سردشت و پیرانشهر و اشنوبه به مروفایتی رسیده است، نشان می دهد که نوع مینهای کشت شده، با نوع مینهای زمان جنگ ایران و عراق متفاوت است.

این کولبران می گویند، مینهای جدیدی در مناطق مرزی و عدمتا در مسیر رفت و آمد کولبران چیده شده است.