محاصره روستاى جليزى دشت العباس عيلام توسط نيروهاى امنيتى ايران

0
1928

روستاي عرب نشين روستای جليزى الاحواز از روز یکشنبه 3 دسامبر 2017 تاكنون به طور کامل از سوی نهداهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران محاصره شده است و چندين زن این روستا تاکنون در بازداشت به سر مي برند! 
مروفایتی: بنا بر گزارش فعالان الاحوازی، طی حمله روز دوشنبه 4 دسامبر 2017، نيروهاي امنيتی به روستاي جليزی و بازداشت مردان روستا، دهها تن بازداشت و بقيه متواري شدن.

بنا بر گزارشی ککه به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات رسیده است، ماجرا از انجا آغاز شد صبح روز يكشنبه كه مردم روستاي جليزي بالا ، زمينهاي اجدادي خويش را شخم مي زدند و در اين حين سازمان اتكا وابسته به ارتش كه داعيه مالكيت زمين را دارد با استقاده از جايگاه حكومتي و همياري نيروهاي امنيتي به زنان حاضر در زمين هجوم برده و با گاز اشك اور و فحش و ناسزا و باتوم به جان زنان افتادند! در ادامه نيروهاي امنيتي با هجوم به بيمارستان دهلران و دستگيري زنان مصدوم وضرب و جرح انها با باتوم پرداختند!

قائله بدينجا هم ختم نشد و روز دوشنبه 4 دسامبر 2017، و در طي حمله ناگهاني نيروهاي امنيتي به روستاي جليزي با دهها خودرو، هر کسی از اهالی روستا را ککه در خيابان مي يافتند، پس از ضرب و شتم دستگير و بازداشت مي نمودند.

طي اين حمله بيش از 50 نفر دستگير و ديگر مردم روستا متواري و به روستاها و كوههاي اطراف فرار نمودند!

گفتني است كه سازمان اتكا در اين روستا بيش از 4 هزار هكتار دارا مي باشد و تنها هزار هكتار سهم مردم مانده بود كه سازمان اتكا داعيه ان را نيز دارد. در اين بين شيوخ روستا فالح و خالد حميدي كه عامل حكومتي مي باشند با زد و بند با سازمان اتكا بيش از 600 هكتار را به تملك خود دراورده است و هم اكنون باعث دستگيري تمام مردان روستا شده اند!

اين روستا جزء استان عيلام و جزء منطقه دشت عباس وبا روستاى جليزي در نزديكى شهر حميديه فرق دارد .

مورد مشابه این حمله، قبلا در روستای کوردستانی آق دره تکاب، دیده شده است که طی آن چندین تن از زنان این روستا مجروح شدند.

طی این حمله نیروهای انتظامی در روز پنج شنبه 25 خردادماه 1396 شمسی به تجمع مسالمت آمیز و مدنی، اهالی روستای آق دره از توابع شهرستان تکاب، چندین تن از جمله چند زن، بشدت مجروح شده اند.

همچنین شماری از معترضین از سوی نیروهای انتظامی بازداشت و به مکان نامشخصی انتقال داده شدند.

این حمله نیروهای رژیم ایران زمانی صورت گرفت که، برخی از اهالی روستاهای آق درە علیا، آق درە سفلی و آق درە وسط کە در مجاورت معدن طلای آق دره تکاب زندگی میکنند، مدت بیست روز بود کە در اعتراض به بیکاری و عدم بکارگیری آنها در این معدن دست به تحصن و تجمع مسالمت آمیز زده بودند.