مجروح شدن 5 دست فروش در سنندج بر اثر حمله و ضرب و شتم از سوی عوامل شهرداری

0
1216

اداره اطلاعات و نیروهای نظامی و انتظامی سنندج که به سختی از گسترش حس ملی گرایی در این شهر به تنگ آمده است، از طرق مختلف و به ویژه از طریف عوامل سد معبر شهرداری، درصدد هتک حرمت مردم این شهر برآمده اند. این هتک حرمتهعا به ویژه پس از سه جریان اخیر 25 سپتامبر، اعتراض به کشتار کولبرها و امدادرسانی به کرماشان و به ویژه استقبال وسیع از پیکر شهید ابوبکر معروفی، به طور ویژه ای گسترش یافته است.

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز یکشنبه 5 آذرماه 1396 شمسی برابر با 26 نوامبر 2017،  مأموران سد معبر و نیروهای اجرایی شهرداری سنندج، با حمایت نیروهای انتظامی به کارگران و دست‌فروشان مناطقی از این شهر من‌جمله خیابان «۱۲ فروردین» یورش برده و آنان را مورد ضرب و شتم قراردادە و تمامی چرخ‌دستی و کالاهای دست‌فروشان را تخریب کردند.

بنا بر این گزارش، طی این حمله نیروهای شهرداری و نیروی انتظامی سنندج، ۵ دست‌فروش کورد به‌شدت زخمی شدند. این اقدام عوامل شهرداری موجب تجمع و اعتراض شهروندان در محل مذکور شد.

یکی ز فعالین مدنی شناخته شده سنندجی در این باره به مروفایتی گفت: “هرچند قبلا نیز مواردی از این دست در سنندج و دیگر شهرهای کوردستان و ایران دیده شده است اما حمله هماهنگ بین عوامل شهرداری و نیروی انتظامی و حمله این چنین وسیع را برای اولین بار است مشاهده می کنیم، این مسئله بدون شک به انتقامجوئی دولت و اداره اطلاعات و نیروهای نظامی و انتظامی رژیم برمیگردد. این نیروها در زمانی که ما در سنندج مشغول جمع کمکهای مردمی بودیم، یا زمانی که پیکر شهید ابوبکر از سنندج عبور داده شد، به علت گستردگی حضور مردم، توانایی کنترل شهر را از دست داده بودند، خشمی در درون آنها موج می زد که قادر به تخلیه آن نبودند و گاها ناچار به همکاری نیز می شدند تا وضع به قول آنها متشنج نشود، اما اینک زمان تخلیه خشم ضد ملی گرایی آنهاست”.

برخی اخبار مرتبط با کشته و زخمی نمودن دست فروشان در ایران:

  • شامگاه جمعه ۲۰ مرداد ماه ۹۶ در منطقه نیروگاه قم ماموران سدمعبر شهرداری با یک دستفروش درگیر شده و وی را به قتل رساندند. بنا بر گزارشات منتشره، ماموران شهرداری قم با دستفروشی درخیابان شاهد باکوبیدن سردستفروش به جدول خیابان وی رابه قتل رساندند.
  • کمتر از یکماه پس از انتشار گزارش خلف وعده مسئولان و ناتوانی در ادامه زندگی حدود ۳۰۰۰ دستفروش الاحوازی،  ماموران شهرداری و نیروی انتظامی با برخورد خشونت آمیز تعداد دیگری از دستفروشان این شهر را بازداشت و میوه های آنان را مصادره کردند. روز  اول بهمن ماه ۹۵، دستفروشان الاحوازی توسط ماموران نیروی انتظامی و شهرداری «با خشونت و بی رحمی» مورد برخورد قرار گرفتند و تعدادی از آنان بازداشت شدند.
  • ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه ۲۶ بهمن، در محدوده خروجی متروی شادمان، مسافران در حال خروج از ایستگاه، با صحنه درگیری ماموران شهرداری با چرخی‌های میوه‌فروش مواجه شدند. حدود ۱۰ نفر از ماموران شهربان – حریم‌بان عصر روز دوشنبه برای برخورد با سد معبر، با دو ماشین‌ شاسی‌بلند که هیچ اثری از شماره منطقه و ناحیه شهرداری بر روی آنها نبود و فقط آرم شهرداری داشتند، در خیابان آزادی حاضر شده و اقدام آنها جهت برخورد با دست‌فروشان و چرخی‌های مقابل خروجی مترو به درگیری و مجروح شدن شماری از دستفروشان منجر شد.

  • درگیری بین دستفروشان و نیروهای انتظامی در چابهار در 6 مردادماه 1396 شمسی در شهرستان چابهار