سه زندانی سیاسی کورد از جمله محمد نظری به زندان ارومیه منتقل شدند

0
1091
محمد نظری در شرایط نامناسب در زندان است

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان، روز چهارشنبه ۲۴ آبانماه، محمد نظری، عمر فقیه‌پور و خالد فریدونی، سه تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

بنا بر این گزارش، دلیل این انتقال ناگهانی مشخص نیست و این سه زندانی پس از چند ساعت ماندن در قرنطینه زندان به بند ۳-۴، بند زندانیان جرائم عادی، منتقل شده‌اند.

محمد نظری یکی از باسابقه ترین زندانیان سیاسی در ایران است که تا روز گذشته در زندان رجائی شهر، 25مین سال حبس خود را سپری می کرد.

انتقال محمد نظری و دو زندانی سیاسی باسابقه دیگر کورد به زندان ارومیه در حالی صورت می گیرد که نظری جهت رسیدگی مجدد به پرونده اش، می بایست به زندان مهاباد منتقل شود.

وی طی مدت گذشته به اعتصاب غذائی طولانی مدت دست زد که 95 روز طول کشید. این اعتصاب پس از نشست وکیل محمد نظری و وعده مسئولین زندان مبنی بر برآورده نمودن بخشی از خواسته های وی شکسته شد.

عمر فقیه پور در سال ۷۸ و خالد فریدونی در سال ۷۹ به اتهام عضویت در حزب دمکرات کوردستان ایران بازداشت و به اعدام محکوم شدند. حکم آنان چند سال بعد با یک درجه تخفیف به حبس ابد کاهش پیدا کرد.

محمد نظری طی چند روز گذشته از داخل زندان رجائی شهر نامه ای منتشر نموده  بود، خود را به عنوان بی کس‌ترین زندانی این شهر معرفی کرده است.

در بخشی از نامه وی آمده است: “محمد نظری هستم، ۲۴ سال است که در پشت میله‌های زندان از مهاباد و ارومیه تا همین زندان رجایی شهر و هر روز بی‌کس‌تر از روز پیشش و تنهاتر شده‌ام. پدر و مادر و برادرم رهسپار گورستان بوکان شده‌اند و جز شما مردم کسی را ندارم. ۸۱ روز از اعتصابم می‌گذرد. اعتصابی برای خواسته‌ای ساده. خواسته‌ام نه آزادی و نه مرخصی بلکه اجرای قانون است. قانونی که با اجرای آن ۴ سال و نیم پیش باید آزاد می‌شدم ولی دستهای نامریی قدرت و امنیت از اجرای این قانون (مواد ۱۰ و ۹۹ و ۱۲۰ و ۷۲۸ از قانون مجازات اسلامی جدید) درباره من جلوگیری می‌کنند. حال پس از ۲۴ سال زندان و در عین تنهایی و بی‎کسی هیچ راه دیگری جز اعتصاب برایم نمانده است.”

محمد نظری زندانی سیاسی کرد که به اتهام ارتباط با حزب دموکرات کردستان ایران درسال ۱۳۷۲ بازداشت و پس از اخذ اعترافات ساختگی و از پیش تعین شده به اعدام محکوم شد .

مجازات اعدام او درسال ۸۶ به حبس ابد کاهش یافته و از زندان ارومیه به زندان رجایی شهر منتقل و تا امروز در سالن۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر در حال گذران حکم است .

وی تاکنون به مرخصی نرفته و از کلیه ی حقوق قانونی خود از قبیل مرخصی و آزادی مشروط محروم بوده است.

محمد نظری اکنون در وضعیت بحرانی ای قرار دارد. بر اساس گزارشات رسیده وی به بهداری زندان منتقل شده است.

یک منبع موثق در اینباره به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات گفت: “بدن محمد نظری دیگر تحملش را به طور کامل از دست داده است، به گونه ای که حتی اگر یه قطره آب هم به بدنش وارد شود فورا استفراغ می کند و آنرا بیرون می دهد. وی کاملا با مرگ روبروست”.

محمد نظری اینک خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده اش می باشد، وی علنا اعلام کرده است که حق وی آزادی است اما اینک با تحمل کامل 24 سال زندان یا بادی آزاد شود یا اعدام گردد و از این وضعیت بلاتکلیفی نجات پیدا کند.

قاضی پرونده وی می گوید، جهت رسیدگی به پرونده اش وی باید به زندان مهاباد منتقل شود اما وزارت اطلاعات تاکنون با این انتقال مخالفت کرده است.