دستگیری و بازداشت چهار شهروند کورد از سوی وزارت اطلاعات

0
1121

موج سوم دستگیریها در کوردستان در ایران که از 25 سپتامبر شروع شده است تاکنون ادامه دارد. در ادامه این دستگیریهای نامحدود 4 تن دیگر از شهروندان کورد در سنندج و  چالدران دستگیر شدند.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، در ادامه دستگیری شهروندان کورد در شرق کوردستان، یک تن در شهر سنندج و چهار تن دیگر در شهر چالدران از توابع شهرستان ماکو در استان ارومیه، از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و دستگیر شده اندو

بنا بر این گزارش، روز سه شنبه 16 آبان ماه 1396 شمسی، “خبات امیری” اهل شهرستان دهگلان از توابع استان سنندج، متاهل و راننده آژانس مسافربری دهگلان از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و بازداش شده است.

وی قبلا نیز به علت مشارکت نارضایتی و اعتراضی در حمایت از شهر کوبانی در غرب کوردستان (کوردستان سوریه) از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده بود.

از سوی دیگر، غروب روز چهارشنبه 17 آبان ماه 1397 شمسی، سه شهروند کورد بنامهای “بهمن بروکی”، فرزند عطا، “محمد خلیلی”، فرزند عبدالحمید و “کمال حیدرانلو”، فرزند محمد، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در شهر چالدران از توابع شهرستان ماکو در استان ارومیه دستگیر و بازداشت شده اند.

تاکنون علت اصلی دستگیری و بازداشت این شهروندان کورد مشخص نیست اما گفته می شود، هر چهار تن به اتهام عضویت و همکاری با احزاب کورد مخالف رژیم ایران عنوان شده است.

اخبار مرتبط:

  • یک شهروند مهابادی جهت تحمل یک سال و یک روز حبس تعزیری بازداشت و بە زندان مرکزی این شهر منتقل شد. همچنین در همین شهر یک فرد بعد از یک هفته بازداشت توسط اداره‌ی اطلاعات آزاد شد.

«اسماعیل بوکانی»، روز شنبە ١٣ آبان ۱۳۹۶ جهت تحمل یک سال و یک روز حبس به زندان مهاباد منتقل شد.

بە گفتە‌ی یکی از نزدیکان اسماعیل بوکانی، وی اول مرداد ۹۶ بازداشت شده و بعد از ده روز بازجویی، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد بە اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد» بە تحمل ١ سال و ١ روز حبس تعزیری محکوم شدە بود. آن زمان، وی به صورت موقت و با تودیع وثیقه، تا زمان صدور رأی در دادگاه تجدیدنظر آزاد شده بود.

  • همچنین یک شهروند مهابادی به نام «محمد محمدی» که هفته‌ی پیش از سوی مأموران اطلاعاتی در مهاباد بازداشت شده بود، روز پنجشنبه ۱۱ آبان با دست و پای شکسته از بازداشتگاه اطلاعات این شهرستان آزاد شد. محمد محمدی نیز با اتهاماتی سیاسی بازداشت شده بود‌.
  • همچنین روز دوشنبه هشتم آبان ماه، فاروق سامانی هنرمند مهابادی پس از تحمل ۵ سال حبس، از زندان مهاباد آزاد شد. فاروق سامانی هنرمند کرد اهل مهاباد که در ۵ اسفند سال ١٣٩١ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شده بود روز دوشنبه هشتم آبان ماه با پایان دوران محکومیت، از زندان آزاد شد. لازم به ذکر است فاروق سامانی دوران پنج ساله محکومیت را در زندانهای ارومیه و مهاباد سپری نمود.
  • طی روزهای اوائل ماه اکتبر 2017، “بهروز عزیزی”، فرزند محمدصالح، اهل روستای میراو از توابع منطقه “ژاوه رو”ی سنندج، پس از دو بار احضار به اداره اطلاعات سنندج، دستگیر و بازداشت شده است.
  • روز چهارشنبه 10 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017، “محمد قبادی”، فرزند احمد، ساکن شهرستان کامیاران، پس از یورش نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان به منزلش، دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است. قبل از این یکی از برادران محمد قبادی به نام “اقبال قبادی” نیز از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شده است.
  • شب چهارشنبه 3 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017 یکی شهروند اهل شهرستان بوکان به نام “سلیمان میرزائی”، فرزند ابوبکر، در منزل شخصی خود از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است. این سه شهروند کورد به اتهام همکاری و عضویت با احزاب کورد مخالف رژیم تهران دستیگر و بازداشت شده و وضعیت آنها تاکنون نامشخص است.
  • از سوی دیگر،  روز سه شنبه 9 آبان ماه 1396 شمسی، یکی دیگر از اعضای مکتب قرآن و اینبار در شهر سنندج دستگیر شده است. “مسلم ابراهیمی”، عضو مکتب قرآن و پرستار بخش آی سی یو، بیمارستان توحید شهرستان سنندج، روز سه شنبه 9 آبان ماه 1396 شمسی، بر اساس شکایت و دادخواست اداره اطلاعات شهرستان سنندج و بر طبق حکم شعبه 2 دادگاه انقلاب این شهرستان دستگیر و به زندان روانه شده است.
  • در عین حال دو تن دیگر از شهروندان کورد اهل شهرستان بیجار به نامهای “محمدحسام هاشمی” و “منصور فتاحی” نیز به اتهام  در این ارتباط از سوی اداره اطلاعات احضار و مورد بازجوئی قرار گرفته اند.
  •  همچنین ابراهیم بزدانی، معلم کورد اهل شهرستان جوانرود و دارای 28 سال سابقه تدریس، روز یکشنبه 22 اکتبر 2017 از سوی وزارت اطلاعات استان کرماشان دستگیر و بازداشت شده است.
  • سهراب بهرامی، فعال مدنی و شخصیت شناخته شده شهر سنندج،  روز 6 آبانماه 1396 شمسیی برابر با 28 اکتبر 2017، توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات این شهر مورد ضرب وشتم وقرار گرفته است. بنا بر این گزارش، نیروهای وزارت اطلاعات پس از ضرب و شتم وی و در حالی که به ویزه به علت میان سال بودن سهراب بهرامی، جراحات زیادی بر بدن وی وارد شده است، وی را به زندان مرکزی سنندج انتقال داده اند.