جراحت شدید یک کولبر بر اثر اصابت گلوله و شلییک نیروهای انتظامی

0
1345

کشتار کولبران کورد طی یک ماه گذشته به ویژه در مرزهای شهرستان سردشت شدت دوباره ای به خود دیده است. در ادامه این روند، روز گذشته یک کولبر کورد این شهرستان به شدت مجروح شده است.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز سه شنبه 15 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 6 نوامبر 2017، یک کولبر کورد اهل شهرستان سردشت، بر اثر تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزبانی این شهرستان از ارتفاعات سقوط کرده و در نتیجه به شدت مجروح شده است.

بنا بر این گزارش، محمدشریف جلالی، کولبر اهل شهرستان سردشت، روز سه شنبه 15 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 6 نوامبر 2017 میلادی، در مناطق مرزی این شهرستان، در حین گریز بر اثر تعقیب وی از سوی نیروهای مرزبانی این شهرستان، از ارتفاعات سقوط نموده و بهشدت مجروح شده است.

در گزارش رسیده به مروفایتی آمده است: “محمد شریف جلالی، پس از قرار گرفتن در کمین نیروهای مرزبانی شهرستان سردشت، ناچار به فرار می گردد، نیروهای مرزبانی نیز وی را تعقیب و به سوی وی شلیک نموده اند. در حین این تعقیب و گریز، این کولبر کورد از ارتفاعات به پائین سقوط نموده است و از چند ناحیه از بدن به شدت مجروح شده است”.

وضعیت این کولبر کورد نامساعد و وخیم گزارش شده است.

کشتار و زخمی نمودن کولبران کورد در شهرستان سردشت، مدتی است افزایشی سرسام آور به خود دیده است.

  • طی ساعات اولیه شب یکشنبه 30 مهرماه 1396 شمسی، یک کولبر کورد اهل شهرستان سردشت با هویت “محمد خالدی” در منطقه ای بنام “قندول” از توابع شهرستان سردشت، از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله نیروهای هنگ مرزی شهرستان سردشت قرار گرفته و بشدت زخمی شده است.
  • ساعت ١٩ شب شنبە ٢٩ مهرماه 1396 شمسی برابر با  ٢١ اکتبر 2017، بر اثر تیراندازی مستقیم و عامدانه نیروهای هنگ مرزی  در اطراف روستای بیتوش از توابع شهرستان یک کولبر جوان اهل شهرستان سردشت کشته شد. هویت  این کولبر جوان کورد، ”پشتیوان معین“  فرزند رحمان، 24 ساله و اهل روستای “گَولان” سردشت اعلام شده است.
  • روز شنبه 22 مهرماه 1396 شمسی برابر با 14 اکتبر 2017، یک کولبر اهل مهاباد در شهرستان سردشت، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به شدت مصدوم شده است. بنا بر این گزارش، یک کولبر اهل مهاباد با هویت، “هیوا” در منطقه “دوله بی” از توابع شهرستان سردشت، از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران که در این منطقه مستقر می باشند، هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفته و به شد زخمی شده است.

اخبار تکمیلی مرتبط:

  • روز ۱۹ مهر ۱۳۹۶ «دانا کریمی» از اهالی کریم آباد سقز، بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی در جاده سقز- دیواندره جان خود را از دست داد.

خودروی وی در جاده دیواندره – سقز در نزدیکی روستای ظفر آباد مورد تیراندازی نیروهای مذکور قرار گرفته و اصابت تیر به سر راننده باعث شد که این خودرو با یک کامیون مدل بنز تصادف کند و جان خود را از دست بدهد.

با این وجود، رئیس پلیس راه شهرستان دیواندره این حادثه را به عنوان یک تصادف معمولی قلمداد کرده و گفته است در آن، خودروی دانا کریمی مقصر بوده است. در حالی که شاهدان عینی از تیراندازی مستقیم بسوی راننده می‌گویند، اما او آن را تکذیب کرده است.

  • “کامیل محمودی”، 30 ساله، عائله مند و دارای یک دختر خردسال، و اهل روستای “پسوه” از توابع شهرستان پیرانشهر، شب یکشنبه 21 مهرماه 1396 شمسی، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی شهرستان پیرانشهر در حین بازگشت به منزل جان خود را از دست داده است.

نیروهای هنگ مرزی، پس از کشتن این شهروند کورد، جنازه وی را نیز به عنوان گروگان نزد خود نگه داشته و از تحویل آن به خانواده اش تا زمان انتشار این خبر، امتناع نموده اند.