موج دستگیری و بازداشت شهروندان کورد از 25 سپتامبر تاکنون ادامه دارد

0
868

موج وسیع جدیدی از بازداشت شهروندان کورد که از 25 سپتامبر و برگزاری مراسم شادی به مناسبت برگزاری موفقیت آمیز رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق شروع شده است تاکنون ادامه دارد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان، در ادامه موج سوم از بازداشت شهروندان کورد طی دو سال گذشته، اینک شمار دیگری از شهروندان کورد در ایران دستگیر و بازداشت شده اند.

بنا بر این گزارش، روز چهارشنبه 10 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017، “محمد قبادی”، فرزند احمد، ساکن شهرستان کامیاران، پس از یورش نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان به منزلش، دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

قبل از این یکی از برادران محمد قبادی به نام “اقبال قبادی” نیز از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شده است.

وزارت اطلاعات بر طبق جنگ روانی خود و نیز جهت شیوع عدم اعتماد در جامعه کوردستان، دستگیریهای خود را به صورت برنامه ریزی شده و با فاصله های زمانی انجام می دهد.

از سوی دیگر، بنا بر گزارش آژانس خبری کوردپا، شب چهارشنبه 3 آبان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017 یکی شهروند اهل شهرستان بوکان به نام “سلیمان میرزائی”، فرزند ابوبکر، در منزل شخصی خود از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

این سه شهروند کورد به اتهام همکاری و عضویت با احزاب کورد مخالف رژیم تهران دستیگر و بازداشت شده و وضعیت آنها تاکنون نامشخص است.

از سوی دیگر،  روز سه شنبه 9 آبان ماه 1396 شمسی، یکی دیگر از اعضای مکتب قرآن و اینبار در شهر سنندج دستگیر شده است.

“مسلم ابراهیمی”، عضو مکتب قرآن و پرستار بخش آی سی یو، بیمارستان توحید شهرستان سنندج، روز سه شنبه 9 آبان ماه 1396 شمسی، بر اساس شکایت و دادخواست اداره اطلاعات شهرستان سنندج و بر طبق حکم شعبه 2 دادگاه انقلاب این شهرستان دستگیر و به زندان روانه شده است.

در عین حال دو تن دیگر از شهروندان کورد اهل شهرستان بیجار به نامهای “محمدحسام هاشمی” و “منصور فتاحی” نیز به اتهام  در این ارتباط از سوی اداره اطلاعات احضار و مورد بازجوئی قرار گرفته اند.

 همچنین ابراهیم بزدانی، معلم کورد اهل شهرستان جوانرود و دارای 28 سال سابقه تدریس، روز یکشنبه 22 اکتبر 2017 از سوی وزارت اطلاعات استان کرماشان دستگیر و بازداشت شده است.

بنا بر گزارش رسیده وی به دلیل عضویت در “مکتب قرآن”، بازداشت شده است.

این معلم کورد پس از مراجعه به دادگاه بر اساس احضاریه ای که برای وی ارسال شده است، از سوی مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شده است و پس از بازجوئی در اطلاعات جوانرو به اطلاعات کرماشان منتقل شده است.

یک منبع موثق از جوانرود در اینباره به مروفایتی گفت: “ابراهیم یزدانی، پس از دستگیری و دو روز بازداشت در اطلاعات کرمانشاه، اینک به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شده است”.

تاکنون خانواده وی موفق به ملاقات با وی و اطلاع از وضعیت وی نشده اند.

این معلم کورد دارای دو فرزند دختر 9 و 15 ساله می باشد که بر اساس اطلاع مروفایتی، در وضعیت روحی ناگواری بسر می برند.

از روز 25 سپتامبر 2017 و برگزاری ملیونی مراسم شادی کنان به خاطر برگزاری موفقت آمیز رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق تاکنون، بیش از 800 تن از شهروندان کورد دستگیر و بازداشت شده اندو