دور جدیدی از اعدامها در کوردستان شروع شد/اعدام در زندان ارومیه

0
1135

زندان مرکز ارومیه که کوردها آنرا قتلگاه کوردها می نامند، پس از دوره ای خاموشی و سکت، بار دیگر شاهد اعدام شهروندان کورد بوده است. پیش بینی می شود این اعدامها موج جدیدی را در پیش گرفته و ادامه داشته باشد.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، روز چهارشنبه 10 ابان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017، یک شهروند کورد در زندان ارومیه اعدام شده است.

بنا بر این گزارش، توحید محمدباقرلو، شهروند کورد اهل شهرستان خوی، روز چهارشنبه 10 ابان ماه 1396 شمسی برابر با 1 نوامبر 2017 در زندان مرکزی شهرستان ارومیه، به اتهام قتل عمد، به دار آویخته شده است.

توحید محمدباقرلو، روز دوشنبه 8 آبان ماه 1396 شمسی، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان دریای ارومیه منتقل شده بود.

زندان مرکزی ارومیه که از آن به زندان دریا نیز نام برده می شود، هر سال بیشترین میزان آمار اعدام شهروندان کورد در ایران را به خود اختصاص می دهد.

اعدام در ایران قانونی است. جرائمی که در قانون برای آنها اعدام پیش‌بینی شده شامل قتل، تجاوز، آزار جنسی کودکان، لواط، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و محاربه می‌شوند.

از بهمن‌ماه سال ۵۷ که “حکومت جمهوری اسلامی” در ایران به قدرت رسید، اعدام‌ها در پشت بام مدرسه رفاه شروع شد تا به كشتار زندانيان در تابستان ٦٧ كه شمار بسیاری از اعضای گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران به ویژه گروه‌های چپ بودند به جوخه‌های اعدام سپرده شوند. روند این اعدام‌ها از پنجم مردادماه ۱۳۶۷ آغاز و تا روزهای پایانی شهریور‌‌ همان سال ادامه داشت. آیت الله حسینعلی منتظری که در آن زمان نسبت به اجرای این اعدام‌ها اعتراض کرده بود در کتاب خاطرات خود، تعداد اعدام‌شدگان را رقمی بین ۲۸۰۰ یا ۳۸۰۰ تن برآورد کرده و تایید کرده بود که رقم دقیق را به‌خاطر ندارد.

بیش از ۹۰ درصد از اعدام‌های جهان در سال 2016 میلادی در پنج کشور چین، ایران، عربستان، عراق و پاکستان صورت گرفته است.