محمود صالحی فعال کارگری بار دیگر دستگیر و روانه زندان شد

0
1053

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات؛ محمود صالحی، فعال کارگری شناخته شده کورد اهل سقز، ساعت 12:30 دقیقه امروز شنبه 6 آبانماه 1396 شمسی برابر با 28 اکتبر 2017، در بیمارستان سقز، پس از پایان دیالیز، دستگیر و برای سپری کردن محکومت 1 ساله زندان به زندان سقز منتقل شده است.

محمود صالحی می بایست هفته ای دو بار عمل دیالیز را انجام دهد.

قبلا، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه 1395 شمسی، تاریخ جلسه دادگاه تجدیدنظر به صورت تماس تلفنی به محمود صالحی اعلام شد و به شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان سنندج احضار شده بود.

محمود صالحی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، که سابقه بازداشت و زندانی شدن های متعددی دارد، آخرین بار، روز سه شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، در آستانه روز جهانی کارگر، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی اش بازداشت و پس از بیش از یک ماه بازداشت با وضعیت جسمی نامساعد، به قید وثیقه آزاد شد.

وی در دادگاه بدوی در شهریورماه ۱۳۹۴، به اتهام “تشکیل جمعیت  معارض و تبلیغ علیه‌ نظام” به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

حکم ٩ سال حبس تعزیری برای محمود صالحی در شرایطی صادر شد که‌ او هر هفته‌ باید دو بار و هر بار برای چند ساعت در بیمارستان سقز تحت درمان “دیالیز” قرار بگیرد، به گفته نزدیکان، علت عارضه‌ شدید کلیه‌ “محمود صالحی” نیز ممنوعیت درمانی و نرسیدن داروهای کلیه‌ وی در زمان بازداشت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ است.

با وجود اینکه اصل ۲۶ قانون اساسی ایران تشکیل جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده را آزاد می‌داند، مشروط به آن که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکند.

طی مراسمی که روز جمعه به مناسلت روز جهانی کارگر در سنندج برگزار گردید، یک فعال کارگری بنام خانم پرشنگ فاتحى از سوى مأمورین امنیتى دستگیر گردید.

از دیگر سو، روز دوشنبه ٤ اردیبهشت ماه ١٣٩٦، آقای شیث امانی، فعال کارگری کورد اهل شهرستان سنندج پس از احضار و بازجویی در اداره اطلاعات این شهرستان، مورد تهدید قرار گرفته است.