هشدار عفو بین‌الملل در خصوص وضعیت محمد نظری

0
1129

مروفایتی: سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت محمد نظری، زندانی سیاسی در اعتصاب غذا، ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدام فوری در خصوص وی شد.

به گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان روژهلات، عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه محمد نظری از مردادماه سال جاری در اعتصاب غذا به سر می‌برد، اعلام کرد، محمد نظری در مدت اعتصاب غذای خود ۲۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته و با توجه به افت شدید فشار خون و ضعف شدید در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفته است که محمد نظری از بیماری قلبی رنج می‌برد و پزشکان زندان تأکید کرده‌اند وی به رسیدگی پزشکی در مراکز تخصصی خارج از زندان نیاز دارد با این حال مسئولان در بیشتر موارد از اعزام وی به مراکز درمانی خودداری کرده‌اند.

عفو بین‌الملل افزوده که محمد نظری در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و حبس ناعادلانه به اعتصاب غذا زده و مقامات ایران می‌بایست به درخواست‌های وی رسیدگی کنند.

این سازمان در پایان از همگان خواسته است که به رئیس قوه قضاییه و دادستان کل تهران نامه بفرستند و خواستار اجرای عدالت برای محمد نظری بشوند.

محمد نظری، زندانی سیاسی، ۲۴ سال است که بدون یک روز مرخصی در زندان نگهداری می‌شود و با درخواست اعمال ماده ۱۰ آیین دادرسی در پرونده‌اش در مردادماه به اعتصاب غذای اعتراضی زندانیان سیاسی رجایی شهر پیوست؛ اعتصاب وی تا به امروز به اعتصاب خود ادامه داده است.

محمد نظری، متولد ۱۳۵۰، در سال ۱۳۷۳ در بوکان به اتهام همکاری با  احزاب کورد بازداشت و در دادگاه ارومیه توسط قاضی جلیل زاده محکوم به اعدام شد. این حکم در سال ۷۸ به حبس ابد تقلیل یافت.

وی محکومیت خود را بر اساس اعترافات دروغین اخذشده تحت شکنجه دانسته و اعلام داشته در هیچ تروری نقش نداشته است.

محمد نظری در مدت ۲۴ حبس خود، طی نامه‌های متعددی به سه رییس قوه قضاییه ایران، خواهان اعاده دادرسی شده اما تاکنون هیچ پاسخی نگرفته است.