محمد نظری در 82 مین روز اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد

0
1111
محمد نظری را فراموش نکنیم

محمد نظری، یکی از باسابقه ترین زندانیان سیاسی در ایران، در 82 مین روز اعتصاب غذای خود به بیمارستان منتقل شده است. نظری در معرض مرگ حتمی قرار گرفته است. سازمانها و فعالین حقوق بشر جهانی و ایرانی تاکنون در این باره سکوت برگزیده اند و این خود یکی از موارد همراهی با نقض حقوق بشر در ایران به دلیل وجود تفکر پان ایرانیستی در نزد این افراد و سازمانها می باشد.

مروفایتی:  بنا بر گزارشات منتشره از سوی فعالین حقوق بشر کوردستان، محمد نظری یکی از باسابقه ترین زندانیان سیاسی در ایران که اینک در زندان رجائی شهر، 25مین سال حبس خود را سپری می کند، در 82مین روز اعتصاب غذای خود به بیمارستان منتقل شده است.

بنا بر گزارشات درز شده از داخل زندان، وی اکنون در معرض مرگ حتمی قرار گرفته است و فاصله ای تا مرگ ندارد.

محمد نظری طی چند روز گذشته از داخل زندان رجائی شهر نامه ای منتشر نموده است و در آن خود را به عنوان بی کس‌ترین زندانی این شهر معرفی کرده است.

در بخشی از نامه وی آمده است: “محمد نظری هستم، ۲۴ سال است که در پشت میله‌های زندان از مهاباد و ارومیه تا همین زندان رجایی شهر و هر روز بی‌کس‌تر از روز پیشش و تنهاتر شده‌ام. پدر و مادر و برادرم رهسپار گورستان بوکان شده‌اند و جز شما مردم کسی را ندارم. ۸۱ روز از اعتصابم می‌گذرد. اعتصابی برای خواسته‌ای ساده. خواسته‌ام نه آزادی و نه مرخصی بلکه اجرای قانون است. قانونی که با اجرای آن ۴ سال و نیم پیش باید آزاد می‌شدم ولی دستهای نامریی قدرت و امنیت از اجرای این قانون (مواد ۱۰ و ۹۹ و ۱۲۰ و ۷۲۸ از قانون مجازات اسلامی جدید) درباره من جلوگیری می‌کنند. حال پس از ۲۴ سال زندان و در عین تنهایی و بی‎کسی هیچ راه دیگری جز اعتصاب برایم نمانده است.”

همچنین سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در بیانیه‌ای نسبت به وخامت وضعیت حال و ادامه اعتصاب غذای زندانی سیاسی محمد نظری ابراز نگرانی کرد.

پیشتر سازمان حقوق بشر کوردستان _ روژهلات نیز در بیانیه ای خواستار ازادی و رسیدگی بە وضعیت زندانی سیاسی کورد محمد نظری شدە بود.

تاکنون تلاشها در راستای آزادی محمد نظری، به دلیل سکوت مطلق مدافعین و سازمانهای حقوق بشری، بی نتیجه مانده است.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با مسئله حقوق بشر در ایران نیز تاکنون در این باره هیچگونه اقدامی انجام نداده است.

محمد نظری که اکنون 24 سال است در زندان به سر می برد و وارد بیست و پنجمین سال از حبس خود شده است، 58 روز جهت مخالفت با انتقال زندانیان سیاسی از سالن 12 به 10 بند 4 زندان رجائی شهر کرج دست به اعتصاب غذا دست زد که این خواسته به تحقق نپیوست.

محمد نظری زندانی سیاسی کرد که به اتهام ارتباط با حزب دموکرات کردستان ایران درسال ۱۳۷۲ بازداشت و پس از اخذ اعترافات ساختگی و از پیش تعین شده به اعدام محکوم شد .

مجازات اعدام او درسال ۸۶ به حبس ابد کاهش یافته و از زندان ارومیه به زندان رجایی شهر منتقل و تا امروز در سالن۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر در حال گذران حکم است .

وی تاکنون به مرخصی نرفته و از کلیه ی حقوق قانونی خود از قبیل مرخصی و آزادی مشروط محروم بوده است.

محمد نظری اکنون در وضعیت بحرانی ای قرار دارد. بر اساس گزارشات رسیده وی به بهداری زندان منتقل شده است.

یک منبع موثق در اینباره به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات گفت: “بدن محمد نظری دیگر تحملش را به طور کامل از دست داده است، به گونه ای که حتی اگر یه قطره آب هم به بدنش وارد شود فورا استفراغ می کند و آنرا بیرون می دهد. وی کاملا با مرگ روبروست”.

محمد نظری اینک خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده اش می باشد، وی علنا اعلام کرده است که حق وی آزادی است اما اینک با تحمل کامل 24 سال زندان یا بادی آزاد شود یا اعدام گردد و از این وضعیت بلاتکلیفی نجات پیدا کند.

قاضی پرونده وی می گوید، جهت رسیدگی به پرونده اش وی باید به زندان مهاباد منتقل شود اما وزارت اطلاعات تاکنون با این انتقال مخالفت کرده است.