مینها در کوردستان هنوز قاتلانی بیدارند

0
840

بیست و هشت سال از جنگ بین ایران و عراق می گذرد، با اینوجود هر سال دهها تن از شهروندان کورد در کوردستان در ایران، قربانی مین می شوند.

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، یک شهروند دیگر کورد، اینبار در شهر بانه، قربانی انفجار مینهای منسوب به جنگ بین ایران و عراق شد و در نتیجه انفجار مین، یک پایش را از دست داد.

بنا بر این گزارش، روز جمعه 21 مهرماه 1396 شمسی برابر با 13 اکتبر 2017، یک شهروند کورد اهل شهرستان بانه با هویت “نجم الدین قادری”، فرزند مجید، 28 ساله و اهل روستای “دشتی” و ساکن شهرستان بانه، بر اثر انفجار مین در منطقه مرزی “سارداوی” (به فارسی ساردآباد)، بر اثر انفجار مین مصدوم و یکی از پاهایش را از دست داده است.

نجم الدین قادری پس از مصدومیت به یکی از مراکز درمانی این شهرستان منتقل شده است اما پزشکان ناچار به قطع پای ناقص شده وی گردیده اند.

مینهای موجود در کوردستان، به مینهای زمان جنگ بین ایران و عراق موسوم اند اما شواهدی در دست است که طی دو سال گذشته، نیروهای سپاه تروریستی پاسداران انقلاب اسلامی در کوردستان، اقدام به کاشت مینهای جدیدی نموده اند.

همچنین طی دو مانوری که اخیرا از سوی سپاه و با همکاری ملیشیاهای تروریست حشدالشعبی در پیرانشر و مریوان انجام شد نیز مینهای جدیدی در مراحل پایانی این دو مانور کاشت شده است.