جزئيات جديد پرونده دو زندانى عرب محكوم به اعدام / درخواست خانواده ها از سازمانهاى حقوق بشر /پرونده سازى اداره اطلاعات

0
1699

مروفایتی”سازمان حقوق بشر کوردستان روژهلات” : خانواده هاى دو زندانى احوازى محكوم به اعدام از تمامى سازمانهاى حقوق بشرى درخواست كردند كه صداى فرزندان آنها را به جامعه بين المللى برسانند. آنها مى گويند فرزندان ما بى گناه هستند و اتهامات نسبت داده شده به آنها از طرف مقامات قضائى و امنيتى ايران صحت ندارد.

قاسم عبداله متولد 1986،متأهل،داراى دو فرزند از اهالى روستاى بيت درچال شهرستان شوش و عبدالله كرملاچعب متولد 1980،متأهل، داراى سه فرزند از اهالى بخش شاوور، این دو زندانی در 29 مهر ماه 1394 همراه 6 تن ديگر توسط اداره اطلاعات به اتهام محاربه از طريق ارتباط با خارج از كشور،عضويت در گروههای مخالف و تبلیغ علیه نظام و گرايش به عقيده سلفی در شعبه اول دادگاه انقلاب احواز محاکمه وبه اعدام محكوم شده اند. كليه متهمان در دادگاه اتهامات وارده را انکار و نفی کرده اند.

دو متهم محكوم به اعدام،تاکنون هیچگونه ارتباط تلفنی و ملاقات با خانواده نداشته اند. يك منبع مطلع مى گويد:این دو زندانى از تاريخ دستگيرى در بازداشتگاه اداره اطلاعات بسر مى برند.خانواده اين دو فعال در 9 شهریور ماه سال جارى از حکم اعدام فرزندانشان مطلع شدند و از روند قانونى پرونده اطلاعى ندارند.

اين منبع مطلع مى گويد: خانواده هاى محكوم شدگان با مراجعه مكرر به دادگاه انقلاب احواز و نهاد هاى امنيتى، موفق به ملاقات آنها نشده و از وضعیت جسمی و سرنوشت آنها هیچ اطلاعی ندارند.

سه تن از متهمان پرونده با قيد وثيقه آزاد هستند و سه متهم ديگر از آنها هركدام به 25سال حبس محكوم شدند و هم اكنون در زندان مسجد سليمان به سر مى برند و مى گويند: ما را به تيراندازى به هيات عزادارى دزفول نيز هم متهم كَردند،اتهامى است كه همه ما آن را قبول نكرديم و حتى قاسم و عبدالله به قاضى پرونده گفتند كه اداره اطلاعات مى دانند كه عاملان تيراندازى در صفى آباد دزفول چه كسانى هستند و ما هيچ ارتباطى با اين موضوع نداريم.

دو سال پيش افراد ناشناسى در صفی آباد دزفول سوار بر یک‌دستگاه خودروی سواری پژو به محل تکیه هیات عزاداری قمر بنی‌هاشم این شهر هجوم كرده اند و دو نَفَر را كشتند كه چند روز بعد از اين حادثه 15 نَفَر از شهروندان عرب در روستاهاى اطراف شوش را بازداشت كردند.

عبدالله كرملاچعب يكى از محكومان به اعدام در دادگاه اتهامات نسبت داده شده را رد مى كند وبه قاضى گفته : درست است كه من يك کنشگر اهل سنت هستم و اداره اطلاعات مى داند كه ما با موضوع صفى آباد هيچ ارتباطى نداريم، تنها جرم من مبلغ اهل سنت هستم و با هرگونه خشونت مخالف هستم،اداره اطلاعات جهت قدرت نمايى و حذف اين عمل را به من نسبت داده است.يكى ديگر از متهمان ماجد بيت عبدالله در دادگاه به قاضى پرونده گفته كه اگر مى خواهيد ما را اعدام كنيد، اعدام كنيد اما كارهائى كه نكرده ايم را به ما نسبت ندهيد.

بستگان قاسم عبداله محكوم به اعدام نيز مى گويند: در شامگاه جمعه 24 مهرماه 1394 شب حادثه صفى آباد دزفول،او نگهبان دستگاه هاى سنگين طرح فتح المبين در مسير شاوور-شوش بوده است و در اين رابطه شواهد وقرائن محكمى وجود دارد.

شوراى اسلامى روستاهاى محل سكونت متهمان، ريش سفيدان و جمعى از مردم منطقه در نامه اى به مقامات قضائى و امنيتى تاكيد كرده اند كه اين افراد بى گناه و از افراد متعهد و متدين منطقه هستند و هيج ارتباطى با اتهامات نسبت داده شده ندارند.

افراد متهم در اين پرونده/احكام صادره:
۱-عبدالله كرملاچعب 36 ساله از اهالی منطقه شاوور، متأهل دارای سه فرزند،محكوم به اعدام
۲-قاسم عبداله 30ساله ،از اهالی روستای كعب بيت درچال ،محكوم به اعدام
اسامی 3 زندانی محبوس در زندان مسجد سليمان :
۳-احمد كعب، 30 ساله،شاعر،از اهالی شاوور ،حكم 25 سال حبس
۴-ماجد بيت عبدالله ،23 ساله، از اهالی شهر شوش روستای كعب بيت خلف المسلم،حكم 25 سال حبس
۵-حسن بيت عبدالله ،31 ساله،فرزند حبيب، از اهالی شهر شوش روستای كعب بيت علاوی، حكم 25 سال حبس

متهمين رديف ۶ تا ۸ فعلا با قرار قيد وثيقه براى هر كدام دو ميليارد ريال آزاد هستند و سه روز پيش براى آنها جهت تكميل پرونده از طرف دادگاه احضاريه فرستاده شده است.

۶-حسن كرملاچعب ۲۴ ساله فرزند
عباس برادر متهم اول، حكم 3 سال حبس
۷-عيسى بيت عبدالله ،30 ساله ، حكم 3 سال حبس
۸-مجيد بيت عبدالله،24 ساله، حكم 3 سال حبس

٩- على زمانى( عبيداوى) فرزند صالح ،حكم 3 سال، نزديك يك سال و نيم در بازداشتگاه اطلاعات، هم اكنون با قيد وثيقه 6 ميليارد ريال تا تاييد حكم آزاد است.