ادامه دستگیریها در کوردستان در ایران و ناچار به متواری شدن شهروندان کورد

0
1338

شمار دستگیرشدگان در کوردستان پس از مراسم شادی کنان 25 سپتامبر (3 مهر) در پشتیبانی از برگزاری موفقت آمیز همه پرسی استقلال جنوب کوردستان از عراق همچنان رو به افزایش است.

مروفایتی: آمارهای غیررسمی اما مستند حاکی از ان است که شمار دستگیر شدگان اخیر شرق کوردستان به 800 تن رسیده است و این دستگیریها همچنان ادامه دارد. این در حالیست که سرنوشت چند تن از دستگیرشدگان علیرغم پیگیریهای مکرر خانواده هایشان همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در ادامه این دستگیریها و صدور احکام دستگیری شهروندان کورد، دادستان شهرستان پاوه حکم دستگیری سه تن از شهروندان این شهر به نامهای “امید مرادی”، فرزند هیوا ، 24 ساله و “بختیار خندان”، فرزند محمد، 48 ساله و “رحمان رحیمی”، 35 ساله را صادر نموده است.

این سه شهروند کورد در پی صدور این حکم که بنا بر دستور وزارت اطلاعات در این شهر صادر شده است ناچار به متواری شدن از داخل شده اند و سرنوشتشان تاکنون نامشخص است.

 از سوی دیگر، در حمله بعد از ظهر روز جمعه 7 مهرماه 1396 شمسی نیروهای اطلاعات به منزل شخصی یک فعال کارگری و شهروند کورد اهل سنندج به نام “فواد زندی”، این فعال کارگری کورد دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده شده است.

همچنین “آزاد صالح نیا” عضو هیئت مدیره اتحادیه آزادی کارگران ایران نیز در محل کار خود از سوی نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات در سنندج دستگیر و پیگیریهای همسر و خانواده وی نیز تاکنون بی نتیجه باقی مانده است.

از سوی دیگر، سرنوشت روناک آقایی، بختیار خوشنام و مصلح کهنه پوشی، سه تن از دستگیرشدگان روز سه شنبه گذشته (3 مهرماه 1396 شمسی) تاکنون نامشخص است. خبرهای تایید نشده ای حاکی از انتقال روناک آقایی به زندان ارومیه یا مهاباد می باشد.

عدم پاسخگویی نهادهای مربوطه به خانواده این دستگیرشدگان از وضعیتشان، نگرانیهای گسترده ای را سبب شده است.

در حال حاضر کمپین “پستیبانی از دستگیرشدگان” و فعالین مدنی و سیاسی کورد خواستار آزادی آنها می باشند و اعلام نموده اند در صورت عدم آزادی کامل تمامی دستگیرشدگان، موج جدیدی از اعتصابات عمومی را به راه خواهند انداخت.

گزارش مفصلی از بخشی از دستگیریهای اخیر را در لینک زیر بخوانید:

وضعیت سه تن از دستگیرشدگان اخیر کوردستان در هاله ای از ابهام قرار دارد/ گزارش مفصل از دستگیریهای اخیر