دستگیری 11 تن در شهرستان بوکان به اتهام شرکت در جشن استقلال جنوب کوردستان

0
1522

مروفایتی: بنا بر گزارشات رسیده از داخل به سازمان حقوق بشر کوردستان، دستگیریها همزمان با میلیتاریزه شدن شهرهای کوردستان ادامه دارد.

طی دو روز گذشته و به ویژه امروز چهارشنبه 5 مهرماه 1396 شمسی، بیشتر شهرهای کوردستان در ایران و از جمله بوکان، مهاباد، پیرانشهر، مریوان، سقز و سنندج به طور کامل میلیتاریزه شده اند.

نیروهای سپاه تروریستی پاسداران، جاشهای محلی، نیروهای یگان ویژه و لباس شخصیها به طور ویژه و برجسته ای در داخل شهرها در حال تردید و کنترل اوضاع هستند.

با اینوجود شعف مردم از موفقیت رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق همچنان تداوم دارد.

پس از دستگیریهای گسترده در شهرهای مهاباد، سقز و مریوان، اخباری مبنی بر دستگیری 11 تن از شهروندان و فعالین مدنی شهرستان بوکان نیز منتشر شده است.

بنا بر گزارش وبسایت فعال حقوق بشری هه نگاو، روز جمعه 31 شهریور ماه 1396 شمسی، 11 تن از فعالین و جوانان شهرستان بوکان به اتهام تلاش برای برگزاری جشن پشتیبانی از برگزاری رفرراندوم استقلال کوردستان دستگیر شده اند.

وبسایت حقوق بشری هه نگاو، هویت این 11 تن را به شرح ذیل اعلام کرده است.

١ـ پوریا قریشی ٢- امید فاروقی ٣ـ آوات سلطانی ٤ـ ادریس قادری ٥ـ رحمان قادری ٦ـ رحمان خسروی ٧ـ سلمان بی پوش ٨ـ رحیم افشاری ٩ ـ غفور نصیری ١٠ـ دیاکو پور مصطفی ١١ـ غفور پور احمد

گزارشات بیشتر در این باره:

ساعت سه و نیم بعد از ظهر روز سه شنبه ۴ مهرماه ۱۳۹۶ شمسی یک فعال سیاسی کورد اهل شهرستان سقز از سوی وزارت اطلاعات در این شهرستان بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه روز سه شنبه ۴ مهرماه ۱۳۹۶ شمسی، بختیار خوشنام، فعال مدنی کورد اهل شهرستان سقز از سوی مامورین وزارت اطلاعات در این شهرستان بازداشت شده است.

بختیار خوشنام دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه زنجان، پیشتر نیز به اتهمام همکاری و عضویت در یکی از احزاب کورد مخالف رژیم ایران، توسط دادگاه انقلاب سقز به یک سال زندان و دوسال تبعید به سیرجان محکوم شده بود.

 پس از اتمام دوران محکومیت یکساله حبس، این زندانی سیاسی کورد برای سپری نمودن دوران تبعید به با ابلاغیه شفاهی به شهرستان سیرجان منتقل شده بود.

بختیار خوشنام، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام براساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال زندان و براساس ماده ۲۰ قانون مجازات به ۲ سال اقامت اجباری در شهر سیرجان کرمان محکوم گردیده بود.

طی دو روز اخیر و با برگزاری مراسم شادی کنان جهت پشتیبانی از برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق در شرق کوردستان، شمار فراوانی از شهروندان کورد و فعالین مدنی در شهرهای مختلف و از جمله در مهاباد و سقز دستگیر و بازداشت شده اند.

گزارشهای رسیده حاکی از دستگیری بیش از ۱۰ تن از شهروندان کورد در پیرانشهر در روز دوشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۶ شمسی و به دلیل مشارکت در جشن برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق و پوشیدن لباس کوردی و برافراشتن پرچم کوردستان می باشد. هویت احراز شده شش تن از دستگیرشدگان به شرح ذیل است:

  • قادر آذربرزین
  • سوران حسین پور
  • شورش ابراهیمی
  • واحد که نام خانوادگی اش نامخش است
  • بختیار معروفی
  • شورش ابراهیمی

 همچنین در شهرستان مهاباد، روناک آقایی به همراه دخترش سروه موسی زاده، شب دوشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۶ شمسی، ساعتی پیش از سوی مامورین وزارت اطلاعات در شهرستان مهاباد بازداشت و به مکان نامشخصی انتقال داده شده اند.

روناک آقایی و دخترش سروه موسی زاده، امروز عصر در مراسم عمومی پیشوازی از رفراندوم استقلال کوردستان در شهرستان مهاباد، اقدام به برافراشتن پرچم کوردستان نموده اند.

نا بر گزارشات رسیده در شهر سقز نیز ۱۲ نفر دستگیر شده اند اما هویت آنها تاکنون مشخص نیست.

گفته می شود این ۱۲ تن به اتهام پوشیدن لباس کوردی در روز برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان دستگیر و بازداشت شده اند.

متواری شدن اجباری یک فعال مدنی کورد بر اثر فشارهای اداره اطلاعات در حین برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق:

پویا عادلخانی متولد اهل شهرستان ۱۳۷۸مهاباد و دانشجوی ترم اول حسابداری که بر اثر اعتراض به کشتار کولبران کورد در بانه به همراه کبری خالندی از فعالین مدنی این شهرستان در فلکه شهرداری این شهر دستگیر شده بود، پس از آزادی موقت به قید وثیقه به خارج از ایران متواری شده است.

پویا عادلخانی در ۱۹شهریور 1396 شمسی در جریان تجمع اعتراضی مسالمت امیزدر میدان شهرداری مهاباد مبنی بر محکومیت کشتار کولبران در بانه، توسط نیروهای لباس شخصی اطلاعات دستگیر وپس از دو روز با قید وثیقه  ۵۰میلیون تومانی از زندان ازاد شد.

این فعال مدنی اهل مهاباد، پس از آزادی موقتش، چندین بار به اطلاعات احضار شده است. شب دوشنبه 3 مهرماه 1396 شمسی، در پی برگزاری جشن رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق و در پی حمله نیروهای اطلاعاتی به منزل پدرش جهت دستگیری وی، ایشان ناچار به خروج از ایران شده است.

تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست.