متواری شدن یک فعال مدنی کورد از ایران بر اثر فشارهای وزارت اطلاعات

0
1193

مروفایتی: بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، بر اثر فشار و تعقیب و فراخوانی های مکرر وزارت اطلاعات در شهرستان مهاباد، یک فعال مدنی این شهرستان پس از دو بار دستگیری و چندین بار تعقیب و فشار از سوی وزارت اطلاعات در این شهرستان، ناچار به متواری شدن به خارج از ایران گردیده است.

بنا بر این گزارش، پویا عادلخانی متولد اهل شهرستان ۱۳۷۸مهاباد و دانشجوی ترم اول حسابداری که بر اثر اعتراض به کشتار کولبران کورد در بانه به همراه کبری خالندی از فعالین مدنی این شهرستان در فلکه شهرداری این شهر دستگیر شده بود، پس از آزادی موقت به قید وثیقه به خارج از ایران متواری شده است.

پویا عادلخانی در ۱۹شهریور 1396 شمسی در جریان تجمع اعتراضی مسالمت امیزدر میدان شهرداری مهاباد مبنی بر محکومیت کشتار کولبران در بانه، توسط نیروهای لباس شخصی اطلاعات دستگیر وپس از دو روز با قید وثیقه  ۵۰میلیون تومانی از زندان ازاد شد.

این فعال مدنی اهل مهاباد، پس از آزادی موقتش، چندین بار به اطلاعات احضار شده است. شب دوشنبه 3 مهرماه 1396 شمسی، در پی برگزاری جشن رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق و در پی حمله نیروهای اطلاعاتی به منزل پدرش جهت دستگیری وی، ایشان ناچار به خروج از ایران شده است.

تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

پس از برگزاری عمومی جشن پشتیبانی از برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق، تعداد کثیری از فعالین مدنی در داخل کوردستان در ایران، دستگیر و بازداشت و احضار شده اند.