دستگیری مجدد یک زندانی سیاسی سابق کورد در سقز

0
1103

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، ساعت سه و نیم بعد از ظهر روز سه شنبه 4 مهرماه 1396 شمسی یک فعال سیاسی کورد اهل شهرستان سقز از سوی وزارت اطلاعات در این شهرستان بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، ساعت 15:30 دقیقه روز سه شنبه 4 مهرماه 1396 شمسی، بختیار خوشنام، فعال مدنی کورد اهل شهرستان سقز از سوی مامورین وزارت اطلاعات در این شهرستان بازداشت شده است.

ختیار خوشنام دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه زنجان، پیشتر نیز به اتهمام همکاری و عضویت در یکی از احزاب کورد مخالف رژیم ایران، توسط دادگاه انقلاب سقز به یک سال زندان و دوسال تبعید به سیرجان محکوم شده بود.

 پس از اتمام دوران محکومیت یکساله حبس، این زندانی سیاسی کورد برای سپری نمودن دوران تبعید به با ابلاغیه شفاهی به شهرستان سیرجان منتقل شده بود.

بختیار خوشنام، به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام براساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به يک سال زندان و براساس ماده ۲۰ قانون مجازات به ۲ سال اقامت اجباری در شهر سيرجان کرمان محکوم گرديده بود.

طی دو روز اخیر و با برگزاری مراسم شادی کنان جهت پشتیبانی از برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق در شرق کوردستان، شمار فراوانی از شهروندان کورد و فعالین مدنی در شهرهای مختلف و از جمله در مهاباد و سقز دستگیر و بازداشت شده اند.

گزارشهای رسیده حاکی از دستگیری بیش از 10 تن از شهروندان کورد در پیرانشهر در روز دوشنبه 3 مهرماه 1396 شمسی و به دلیل مشارکت در جشن برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان از عراق و پوشیدن لباس کوردی و برافراشتن پرچم کوردستان می باشد. هویت احراز شده شش تن از دستگیرشدگان به شرح ذیل است:

  • قادر آذربرزین
  • سوران حسین پور
  • شورش ابراهیمی
  • واحد که نام خانوادگی اش نامخش است
  • بختیار معروفی
  • شورش ابراهیمی

 همچنین در شهرستان مهاباد، روناک آقایی به همراه دخترش سروه موسی زاده، شب دوشنبه 3 مهرماه 1396 شمسی، ساعتی پیش از سوی مامورین وزارت اطلاعات در شهرستان مهاباد بازداشت و به مکان نامشخصی انتقال داده شده اند.

روناک آقایی و دخترش سروه موسی زاده، امروز عصر در مراسم عمومی پیشوازی از رفراندوم استقلال کوردستان در شهرستان مهاباد، اقدام به برافراشتن پرچم کوردستان نموده اند.

نا بر گزارشات رسیده در شهر سقز نیز 12 نفر دستگیر شده اند اما هویت آنها تاکنون مشخص نیست.

گفته می شود این 12 تن به اتهام پوشیدن لباس کوردی در روز برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان دستگیر و بازداشت شده اند.