خودکشی دانشجوی ممنوع التحصیل شده کورد اهل مریوان

0
1303

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، یک دانشجوی رشته پزشکی اهل مریوان، به علت اخراج از دانشگاه خودکشی کرد و به زندگی خود پایان بخشید.

بنا بر گزارش، “عبدالسلام خوشامن”، فرزند رحب، 28 ساله و ساکن شهرک جوجه سازی مریوان، شب دوشنبه 20 شهریورماه 1396 شمسی، پس از اخراج از دانشگاه و ممنوع التحصیل شدن، از طریق حلق آویزی، به زندگی خود پایان بخشیده است.

عبدالسلام خوشامن، که از خانواده ای از طبقه متوسط به پائین می باشد، پس از 5 سال تحصیل در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تبریز، به اتهام داشتن گرایش سیاسی از دانشگاه اخراج شده است.

گفته می شود، این دانشجوی اخراج شده و ممنوع التحصیل شده کورد اهل مریوان، پس از خوردن بیش از 20 عدد قرص، خود را به دار آویخته و به زندگی خود پایان بخشیده است.

از سوی دیگر، فرهاد شفیع‌زاده، دانشجوی کورد اهل مریوان پس از اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد، علیرغم قبولی با رتبه ٥٧ در رشته “فلسفه غرب” در دانشگاه تبریز از ادامه تحصیل محروم شد.

سازمان سنجش آموزش جمهوری اسلامی ایران، دلیل محرومیت این دانشجوی کورد از تحصیل را “مخالفت اداره اطلاعات مریوان و حراست دانشگاه تبریز” عنوان کرده است.

سازمان سنجش جمهوری اسلامی ایران؛ به این دانشجوی کورد اعلام کرده است در صورت کسب رضایت این دو نهاد امنیتی قادر به ثبت‌نام در دانشگاه تبریز خواهد بود.

بنا بر گزارش کوردپا، فرهاد شفیع‌زاده دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه تبریز، بیستم شهریورماه سال ٩٣ در مریوان به اتهام “اخلال در نظم و انتقاد از شخصیت‌های سیاسی کشور” توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت گردید.

وی پس از نزدیک به یک‌ماه بازداشت با تودیع وثیقه ١٠٠ میلیونی به صورت موقت از زندان آزاد شده بود.

این دانشجوی کورد در دادگاه انقلاب مریوان با همان اتهام به یک‌سال زندان تعزیری محکوم و دادگاه تجدیدنظر سنندج حکم یک‌سال زندان تعزیری فرهاد شفیع‌زاده را عینا تایید نمود.

ششم دی‌ماه سال ٩٤، فرهاد شفیع‌زاده پس از تحمل یک‌سال حبس از زندان آزاد شد.

فرهاد شفیع‌زاده که عضو شورای مرکزی کانون فرهنگی اجتماعی زاگرس و هیئت تحریریه نشریه دانشجویی آستانه بوده، توسط حراست دانشگاه تبریز به ٢ ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از خدمات رفاهی تا پایان دوره تحصیل محکوم گردید.