تشدید فشار بر شهروندان کورد در شهرهای غیرکورد ایران و دستگیری چهار کارگر کورد

0
1000

پس از تشدید اعتراضات مردم کوردستان نسبت به کشتار کولبران و برپایی تجمعات اعتراضی وسیعد در سنندج و بانه، فشارهای امنیتی بر شهروندان کورد در شهرهای غیرکورد ایران افزایش یافته است. چهار کارگر کورد نیز دستگیر شده اند.

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، پس از آنکه اعتراضات نارضایتی وسیع در رابطه با کشتار کولبران طی چند روز گذشته در دو شهر سنندج و بانه برگزار شد و در کرمانشاه به علت دستگیری 5 فعال مدنی این شهر از برگزاری آن جلوگیری بعمل آمد، در شهرهای غیرکورد ایران و از جمله در شهرهای دارای فرودگاه، فشارهای امنیتی بر شهروندان کورد تشدید یافته است. همچنین چهار کارگر کورد نیز در شهر قزوین دستگیر شده اند.

بنا بر گزارش رسیده از یک منبع مطلع، اکنون به ویژه درفرودگاههای مراکز اغلب استانها من جمله تبریز، ازجانب ماموران فرودگاه آشکارا و تعمدا ازمسافرین کورد در رابطه با شهر محل سکونتشان سوال پرسیده می شود و با تاکید از آنان پرسیده می شود “آیا اهل شهرستان بانه هستند؟”

از سوی دیگر بر اساس گزارش رسیده، روز شنبه 18 شهریورماه 1396 شمسی، چهار کارگر کورد اهل شهرستان سردشت به نامهای زانیار عمری، محمود منعمی اصل، عثمان بروکی  محمد محمدزاده به دلیل شکایت صاحب کارشان، در یکی از کلانتریهای شهر قزوین دستگیر و بازداشت شده اند.

صاحب کار این چهار تن شهروند کورد که جهت چیدن انگور و به علت نبود کار در کوردستان به قزوین رفته اند، پس از بی حرمتی فراوان به این کارگران کورد به ویژه پس از تجمعات نارضایتی چند روز اخیر، به قصد عدم پرداخت دستمزدشان؛ با همکاری کلانتری، از آنها شکایت و مورد بازداشت قرار گرفته اند.

گفته می شود، صاحب کار این چهار شهروند کورد، آنها را تهدید کرده است که اینجا کوردستان نیست و هر بلائی بخواهد بر سرشان می آورد.