دستگیری 5 فعال مدنی کرماشانی از سوی وزارت اطلاعات

0
1361

در ادامه دستگیریهای اخیر در کوردستان و از بیم گسترش نارضایتی ها به کشتار کولبران کورد، چهار فعال مدنی کرماشانی از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، امروز جمعه 17 شهریور ماه 1396 شمسی، پنج تن از فعالین مدنی شهر کرماشان از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت شده اند.

بنا بر این گزارش، فرزاد سه فه ره، شاعر و فعال فرهنگی فوادمظفری، منتقد ادبی،فعال فرهنگی، ارسلان عباسی، نوازنده تنبور،فعال اجتماعی، شهریارطهماسبی،فعال فرهنگی جامعه شناس کرماشانی و شهریار رستمی فعال فرهنگی، چهار فعال مدنی شهر کرماشان، روز جمعه 17 شهریورماه 1396 شمسی، به دلیل نشر فراخوان برای برگزاری راه پیمایی اعتراضی به کشتار کولبران و نیز حمایت از نارضایتهای شهرهای بانه و سنندج، از سوی وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت شده اند.

این پنچ تن از فعالین مدنی کرماشان، روز قبل طی بیانیه ای که در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شد، از عموم مردم کرماشان خواستند تا امروز جمعه در تجمعی نارضایتی نسبت به کشتار کولبران کورد و نیز به نشانه حمایت از مردم معترض شهرهای بانه و سنندج، شرکت نمایند.

گفته می شود، این چهار فعال مدنی شناخته شده کرماشانی به شعبه میدان نفت وزارت اطلاعات انتقال داده شده اند اما تاکنون از وضعیت آنها خبری در دست نیست.

گزارشها حاکی از آنست که از ابتدای صبح امروز جمعه 17 شهریورماه، جوی امنیتی و نظامی بر شهر کرماشان حاکم است.

این جو امنیتی پس از اعتراض و تجمع وسیع نارضایتی دیروز سنندج، تاکنون بر این شهر و بر شهر بانه و شهرهای مریوان و سقز و مهاباد نیز حاکم است.

روز گذشته، پس از برگزاری تجمع اعتراضی وسیع در شهرستان سنندج، با حضور نیروهای نظامی و انتظامی گسترده، اعتراضات به خشونت کشیده شد و زد و خورد بین مامورین و مردم عادی ادامه داشت.

در شهر سنندج، برخلاف بانه که نیروهای مختلف نظامی رژیم اقدام به تیراندازی بر روی معترضین غیرمسلح نمودند، به علت بیم از نشر وسیع اخبار و گسترش دامنه اعتراضات، نیروهای رژیم ایران از سلاح استفاده نکرده اند اما گاز اشک آور شلیک شده و از باتوم نیز استفاده شده است.

پیش بینی می شود طی روزهای آینده این نارضایتیها و اعتراضات به شهرهای دیگر کوردستان از جمله سقز و مریوان و مهاباد نیز برسد.