کشته و مجروح شدن دو کولبر کورد در مناطق مرزی اشنویه

0
1156

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، شب پنج شنبه، ١٨ مردادماه 1396 شمسی، یک کولبر کورد در شهرستان اشنویه کشته و یک کولبر دیگر نیز بشدت مجروح شده است.

بنا بر این گزارش، یک کولبر کورد بنام “فرهاد جسیمی”، فرزند صالح و  اهل روستای سیدان سلماس در منطقه مرزی “دول میدان” واقع در کوستان کیله شین در مرزی بین اشنویه و اقلیم کوردستان، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و اصابت گلوله به ناحیه سرش، کشته شده است.

بنا بر گزارش .بسایت حقوق بشری “هه نگاو”، کولبر دیگری بنام “توحید”در همان فاصله زمانی و در همان منطقه، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بشدت مجروح شده و سپس در مراکز درمانی اشنویه بستری شده است.

اینک، علاوه بر نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی، نیروهای سپاه تروریستی پاسداران نیز که جهت رویارویی با نیروهای پیشمرگ اعزامی به عمق خاک کوردستان در ایران به مناطق مرزی گسیل داده شده اند، با اجازه رسمی و قانونی شلیک به کولبران، به کشتار انها می پردازند.

اخبار بیشتر در رابطه با کشتار کولبران:

کشتار شهروندان کورد از ابتدای سرکار آمدن حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران، به مثابه اصل اساسی این نظام در راستای “نسل کشی” شهروندان کورد، ادامه داشته است اما طی دو سال گذشته و با صدور شفاهی دستور “شلیک مستقیم”، به نیروهای امنیتی و انتظامی در کوردستان و حتی بلوچستان، بر شمار کشتار کولبران کورد به طور محسوسی افزدوه شده است.

در ادامه کشار کولبران کورد، بنا بر گزارش فعالین حقوق بشر کورد، روز جمعه 13 مردادماه 1396 شمسی، یک کولبر کورد اهل شهرستان ماکو، با هویت “وحید بروکانلو” بر اثر شلیک مستقیم و عمدی نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی در مناطق مرزی این شهرستانف زخمی شده است.

بنا بر این گزارشها، این کولبر کورد اهل شهرستان ایزوله شده ماکو، از ناحیه پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

وحید بروکانلو، جهت درمان و مداوای پزشکی به یکی از بیمارستانهای شهرستان ارومیه قرار گرفته است.

نبود امکانات پزشکی و درمانی در شهرستان ماکو و به ویژه در مناطقی که هنوز کوردها آماده به تخلیه اجباری این مناطق نشده اند، بسیار محسوس می باشدف از اینرو بیشتر شهروندان کورد جهت انجام امورات پزشکی خود ناچارا به شهرستان ارومیه مراجعه می کنند.

همچنین شب شنبه 7 تیرماه، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی در شهرستان بانه، یک کولبر کشته و دو تن دیگر به شدت مجروح شده اند. بنا بر این کزارش، یک کولبر کورد بنام ابراهیم رحمانی فرزند رحمان اهل روستای تاژان بانه کشته شده است. همچنین، دو نفر که هویت آنها تاکنون نامشخص است و از انها به عنوان فرندان محمد و امجد یاد شده است به شدت مجروح شده اند. همچنین بیش از ٣٠ اسب کولبران نیز کشتە شدە و اجناس آنها نیز از سوی نیروهای ایران مصادرە شدە است.

از دیگر سو، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی به جمعی از کولبران در منطقه “دوله بی” شهرستان سردشت، طی شب یکشنبه 8 مردادماه 1396 شمسی، یک کولبر جوان بنان “آزاد مینه عبدولی”، ساکن روستای درمان آباد از توابع هرستان سردشت به شدت مجروح شده است.

در همین زمینه،جلال بالان، فرزند محمد، ساکن روستای “حجران”، از توابع شهرستان پیرانشهر در استان ارومیه که روز جمعه 6 مردادماه 1396 شمسی، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی به شدت مجروح شده بود، روز چهارشنبه 11 مردادماه 1396 شمسی، پس از 5 روز بستری شدن در بیمارستان مهاباد، جان باخت