انتقاد سازمان عفو بین الملل از تشدید سرکوبها و نقض حقوق بشر در دوره روحانی

0
1003

مروفایتی: حسن روحانی؛ رئیس جمهوری کنونی ایران، همواره طی کارزار انتخاباتی سعی داشت تا به مردم بقبولاند که در صورتی که کس دیگیری غیر از وی (ابراهیم رئیسی) برگزیده شود، تمامی حقوق مردم ایران سلب خواهد شد. از سوی دیگر، طرفداران وی نیز، وی را اصلاح طلب و همزاد محمد خاتمی قلمداد کرده اند. اینک سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای می گوید که سرکوبها از سال 2013 تاکنون مداوما در ایران تشدید شده است.

سازمانعفو بین‌الملل طی گزارشی که روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه 1396 شمسی منتشر شده است، می گوید، قوه قضائیه و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۳ میلادی بدین‌سو سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران را تشدید کرده‌اند.

به گفته‌ی دیتر کارگ، کارشناس مسائل ایران سازمان عفو بین‌الملل در آلمان، قربانیان اصلی این سرکوب وکلای مدافع حقوق بشر، نمایندگان سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری و کنشگرانی بوده‌اند که برای حقوق زنان، لغو حکم اعدام و نیز دفاع از حقوق اقلیت‌ها از جمله اقلیت‌های مذهبی فعالیت می‌کرده‌اند.

 طبق این گزارش، دستگاه قضایی ایران از چهار سال پیش تاکنون بسیاری از کنشگران و مدافعان حقوق بشر را با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” مواجه و آنها را راهی زندان کرده است. دادگاه‌های انقلاب همچنین بر اساس اتهام‌هایی به‌غایت مبهم و کلی، فعالیت‌های حقوق بشری را اقداماتی “جنایی” قلمداد کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر کوردستان-روژهلات نیز می کوید، تنها طی یک ماه گذشته، 180 تن در ایران اعدام شده اند که حدود 25 فقره از این اعدامها در کوردستان در ایران انجام شده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود می‌نویسد، اتهام شماری از محکوم‌شدگان سال‌های اخیر در ایران، ارتباط با نهادهای اتحادیه اروپا یا سازمان ملل و نیز سازمان‌های فرادولتی حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل بوده است.

به گفته سازمان عفو بین الملل، سرکوبها به‌خصوص برای آن دسته از فعالانی که برای روشنگری اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان ۱۳۶۷ تلاش کرده‌اند، آماج حملات و سرکوب‌های دستگاه‌های قضایی و امنیتی بوده‌اند.

گزارش جدید عفو بین‌الملل زیر عنوان “گرفتار در شبکه سرکوب: حمله به مدافعان حقوق بشر در ایران” با استناد به گزارش‌های موجود، تشدید فشار و سرکوب در ایران از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی  تا کنون را نشان می‌دهد.

به گفته دیتر کارگ، بر مدافعان حقوق بشر در ایران عنوان‌هایی چون “جاسوس بیگانه” و “خائن” می‌گذارند و آنها را به زندان‌های طولانی‌مدتی، معمولا بیش از ۱۰ سال، محکوم می‌کنند؛ دادگاه‌های انقلاب هم اغلب پشت درهای بسته برگزار شده‌اند و دادگاه در مواردی حتی فقط چند دقیقه طول کشیده است.

گزارش عفو بین‌الملل حسن روحانی و دولت او را متهم می‌کند که تاکنون اقدام مؤثری برای مقابله با این موارد صریح نقض حقوق بشر و متوقف کردن آن انجام نداده، بلکه برعکس، همواره گزارش‌های مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران را رد کرده و مدعی شده که در این کشور هیچ‌کس تنها به خاطر استفاده مسالمت‌آمیز از حقوقی چون آزادی بیان و تجمع بازداشت نمی‌شود.

گزارش عفو بین‌الملل مشخصا از ۴۵ نفر در ایران نام برده که قربانی فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری شده‌اند. از این تعداد ۲۱ مورد با ذکر جزئیات ثبت شده‌اند.

نرگس محمدی کنشگر حقوق بشر، آتنا دائمی از فعالان طرفدار لغو حکم اعدام، گلرخ ابراهیمی ایرایی فعال مدنی، جعفر عظیم‌زاده دبیر هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان ایران، از جمله نام‌هایی هستند که گزارش عفو بین‌الملل به آنها اشاره کرده است.