کوردستان در ایران به قتلگاه تبدیل شده است/گزارش

0
1182

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، امار خودکشیها و نیز گاها اقدام به کشتن در کوردستان، به طور سرسام آوری افزایش یافته است و کوردستان را به قتلگاه تبدیل نموده است.

خودکشی دوسرباز مهابادی و دیواندره ای، اقدام یک پدر معتاد سنندجی برای غرق نمودن دو فرزند خردسالش در دریاچه زریبار، کشته شدن یک شهروند از سوی دیگری در مریوان، خودکشی چندین زن در شهرهای مختلف، خودکشی یک تن در مهاباد و خودکشی یک شهروند دیگر در دیواندره، برخی از این خودکشیها و قتلها می باشند که تنها در حدود دو ماه گذشته در کوردستان در ایران رخ داده است.

بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، ساعت حدود 20 روز چهارشنبه 21 تیرماه 1306 شمسی، یک کارمند واحد اجرائیات شهرداری مهاباد با هویت “هەڵمەت.ک” در محل کار خویش و در ساختمان شورا واقع در خیابان شیخ بابا در مهاباد از طریق حلق آویز نمودن خودش بوسیله طناب خودکشی نموده است.

علت این خودکشی تاکنون مشخص نشده و تحقیقات پزشکی قانونی آغاز شده است.

با استعفای شهرداری مهاباد، زمزمه هایی از پولشویی و بدهکاری در این ارگان به گوش می رسد. گفته ها حاکی از بحران مالی و معوقات حقوق کارمندان و کارگران شهرداری می باشد که  طی چند ماه اخیر در این حوادث دلخراش توصیف شده است.

گفته می شود، شهرداری مهاباد 70 میلیارد تومان بدهی بالا آورده است.

از سوی دیگر، یک شهروند اهل دیوانده به نام “میلاد.ب”، 24 ساله و اهل روستای “رشی آوا”، از توابع دیوانده به علت نامعلومی خودکشی کرده است.

بنا بر گزارش رسیده، میلاد که مدتی است عقد نموده است، در حین میهمانی در خانه عمه اش در شهر سنندج اقدام به خودکشی نموده است.

از سوی دیگر طی روزهای شنبه و یکشنبه 17 و 18 تیرماه 1396 شمسی، دو سرباز کورد اقدام به دلایل نامشخصی خودکشی کرده و جان خود را از دست دادند.

بنا بر این گزارشات، یک سرباز کورد اهل شهرستان بوکان با هویت “بهزاد پهلوانی” فرزند صدیق روز یک‌شنبه ١٨ تیرماه 1396 شمسی در پادگان ارتش در شهرستان مراغه با اسلحە بە زندگی خود پایان دادە است.

یک سرباز کامیارانی با هویت “مجتبی احمدی” نیز روز شنبه ١٧ تیرماه نیز، خود را حلق‌آویز کرد.

از سوی دیگر طی این هفته جاری سح و شهروند اهل بوکان و بانه ، لڤد،هک کشته شده اند.

طی یکی از این درگیریها که روز یکشنبه 18 تیرماه 1396 شمسی در شهرستان مریوان رخ داده است، یک جوان به نام دانیال کیاهی، 25 ساله، با چاقو به یک شهروند دیگر بنام سامان روشناسی، 32 ساله، حمله نموده و وی را کشته است.

از سوی دیگر روز دوشنبه 19 تیرماه 1396 شمسی، شخصی به نام “انور رستمی” عضو اصلی و علی البدل چند دوره از شورای شهر شهرستان بانه از سوی فرد یا افراد ناشناسی کشته شده است.

یک شهروند بوکانی بنام ایرج صدیقی نیز روز چهارشنبه 7 تیرماه 1396 شمسی در حین درگیری بین چند تن کشته شده است. گفته می شود وی در حین میانجیگری کشته شده است.

همچنین بر اساس گزاراش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، حدود ساعت 9 تا 10 شب پنج شنبه 16 تیرماه 1396 شمسی، یک پدر معتاد اهل سنندج در حین تلاش چهت یافتن مکان خلوتی برای کشتن و غرق نمودن دو دختر خردسالش، از سوی قایقرانان دریاچه زریبار دستگیر و دختران خردسالش راهی بهزیستی شده اند.

همچنین روز شنبه 6 خرداد ماه 1396 شمسی، یک جوان متاهل کامیارانی بنام “آرش ویسی”، 26 ساله، متاهل و دارای یک فرزند بر اثر بیکاری و مشکلات معیشی، با مصرف قرص برنج، اقدام به خودکشی نموده به زندگی خویش پایان داده است.

طی همین روز یک جوان دانشجوی کورد اهل ارومیه که هویت وی بدلایلی محفوظ است و منتشر نمی شود، در خیابان دانشکده که قصد پرت کردن خود را از طبقه‌ی هفتم ساختمان داشت، با تلاش مردم متقاعد و از خودکشی منصرف شد.

روز دوشنبه ٢٣ اسفندماه، یک جوان ٢٠ ساله مریوانی به نام آراس ایل بیگی خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

بر اساس گزارشات منتشره ٢٠ اسفندماه، یک دختر ١٧ ساله به نام (شیوا پژدم) فرزند محمد و اهل روستای سراب قامیش بوکان به دلیل ممانعت از تحصیل به زندگی خود پایان داد.

همچنین ١٨ اسفند ماه یک دختر بچه‌ی ١٠ ساله به دلیل مشکلات خانوادگی، خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

همچنین یک دانشجوی ٢٠ ساله‌ی اهل روانسر به نام “پیام قلعه خانی” به دلایل نامعلومی اقدام به خودکشی کرد و جانش را از دست داد.

از دیگر سو ١٠ اسفند ماه یک زن ٦٠ ساله در شهرستان سقز به زندگی خود پایان داد و ٧ اسفند ماه نیز یک زن ٤٥ ساله در شنو اقدام به خودسوزی کرد و جانش را از دست داد.

در روزهای اول ماه اسفند نیز مهدیس میرقوامی ٢٧ ساله پس از آزادی از زندان اطلاعات کرماشان به زندگی خود پایان داد و ٢٧ بهمن ماه نیز یک دختر ١٤ ساله در نقده با خودن اسید به طور فجیعی به زندگی خود پایان داد.

روز دوشنبه 23 اسفندماه 1395 شمسی، یک جوان 20 ساله مریوانی اقدام به خودکشی نموده است. خبرنگار مروفایتی، هویت این جوان 20 ساله مریوانی را آراس ایل بیگی اعلام نموده اسست. تاکنون علت خودکشی وی نامشخص است.

روز پنج‌شنبە ٧ بهمن‌ماه 1395 شمسی، یک کار گر کورد بنام “توفیق ملایی” ٤٠ سالە و پدر دو فرزند در بخش “کلاترزان” شهر سنندج، از طریق حلق آویز نمودن خود بە زندگی  خود پایان بخشید. علت خودکشی این کارگر کورد، مشکلات اقتصادی و عدم توانایی تامین زندگی روزمره خانواده اش عنوان شده است.

شب ٢٠ اسفندماه، نیز (شیوا پژدم) فرزند محمد، ١٧ ساله و اهل روستای ساروقامیش بوکان، پس از آنکە  بە منظور ازدواج اجباری از سوی پدرش ناچار بە ترک تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی  می‌شود، با خوردن قرص اقدام بە خودکشی نمودە بود.

سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، نگرانی خود را در این زمینه اعلام می دارد. مع الاسف این بعد به طور ویژه ای از دید فعالین حقوق بشر در کوردستان در ایران مخفی مانده و توجه چندانی به ان نمی شود و به صورت مسئله ای شخصی به آن نگریسته می شود که با توجه به توسعه ابعاد و کمیت و کیفیت آن، نمی توان آنرا از یک پدیده خارح و به عنوان یک مسئله شخصی و فردی بدان نگریست.