انتقال یک زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام/حذف اعدام متخلفان مواد مخدر در ایران مدعایی دروغین

0
1700

مروفایتی: بنا به گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان- روزهلات به نقل از شبکه حقوق بشر ایران، یک زندانی کورد بنام “شیخ مراد ابراهیمی”، امروز یکشنبه 18 تیرماه 1396 شمسی، جهت اجرای حکم اعدام، به سلول انفرادی این زندان منتقل شده است.

حکم اعدام این شهروند کورد، به اتهام “جرائم مرتبط به مواد مخدر” صادر شده است.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «شیخ مراد پنج سال پیش با اتهام حمل و نگهداری ده کیو مرفین بازداشت و با اینکه سابقه قبلی نداشت در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. وی یک کودک هفت ساله دارد که به بیماری حاد اوتیسم مبتلاست.»

روز جمعه 16 تیرماه 1396 شمسی نیز، 4 شهروند کورد اهل شهرستان ارومیه، با همین اتهام اعدام شدند.

در همین روز سه زندانی نیز در زندان مرکزی همدان به سلول انفرادی منتقل شدند تا حکم اعدام در موردشان اجرا شود. این زندانیان همگی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

هویت یکی از این زندانیان «مسعود جودکی» احراز شده که حدود ۱۰ کیلو گرم شیشه در پرونده خود دارد.

این زندانیان دقیقا زمانی به سلول انفرادی منتقل شدند که نمایندگان در مجلس شوری اسلامی در صحن علنی مشغول بررسی طرح لغو مجازات اعدام برای بخش عمده متهمان به قاچاق مواد مخدر بودند. پیشتر نمایندگان مجلس از قوه قضائیه خواسته بودند که تا به سرانجام رسیدن این طرح از ادامه اعدام‌ها خود داری کند.

اجرای این اعدامها از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حالی صورت می گیرد که هر از چندگاهی از سوی نمایندگان و مجلس اعلام می شود که اعدام متخلفان مرتبط با جرائم مربوط به مواد مخدر حذف شده است.

امروز یکشنبه 18 تیرماه 1396 شمسی، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به بررسی اصلاح بند ت ماده واحده قانون مواد مخدر و کاهش مجازات اعدام محکومین گفت:‌ با اضافه شدن دو شرط وزنی و سابقه موثر محکومیت، مجازات اعدام محکومین مواد مخدر محدودتر شد.

این عضو کمیسیون قضائی و حقوق مجس جمهوری اسلامی در مصاحبه با ایسنا افزوده است: “طرح کاهش مجازات اعدام محکومین مواد مخدر امروز با حضور دادستان کل کشور، خداییان معاون قوه قضاییه، نماینده ستاد مبارزه با مواد مخدر و نماینده‌ای از مرکز پژوهش های مجلس مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی مطرح شد.”

قبلا نیز همچنین مدعاهایی از سوی محلس جمهوری اسلامی مطرح شده بود اما طی چند روز گذشته، اعدامهای مرتبط با مواد مخدر به ویژه با امضای قرارداد 5 میلیارد دلاری و در حالی که نشست سران کشورهای عضو گروه 20 در جریان بود، شمار اعدامها به شدت بالا رفته است.