محدودیت و فشار بر زندانیان سیاسی کورد در زندان ارومیه افزایش یافته است

0
964

مروفایتی: امروز چهارشنبه 14 تیرماه 1396 شمسی، به دستور مسئولین زندان مرکزی ارومیه و بدون ارائه‌ دلیل خاصی، تخت یک زندانی سیاسی را از وی سلب و به یک زندانی عادی تحویل داده شد.، سپس از بند ۱ به بند ۲ که جزو شلوغ‌ترین بندهای این زندان می‌باشد منتقل کرده‌اند.

یک منبع مطلع در اینباره به شبکه حقوق بشر کوردستان گفته است: « در جدیدترین اقدام اذیت و آزار زندانیان سیاسی”سلب امکانات اولیه” از سوی مسئولین زندان مرکزی ارومیه، تخت سالار پیرزادگان، زندانی سیاسی کورد که از حدود دو سال پیش در زندان مرکزی ارومیه بسر می‌برد، از وی گرفته شده و به یک زندانی عادی تحویل داده شد. همچنین این زندانی سیاسی از بند یک به بند دو منتقل شده است».

به گفته‌ی این منبع؛« آقای پیرزادگان هم‌اکنون از امکاناتی چون تخت خواب محروم میباشد و به دلیل آمار سه برابر ظرفیت در این بند، این زندانی سیاسی مجبور است ماهها در راهرو کف‌خواب باشد تا شاید در روزهای آتی تختی در یکی از اتاق‌های این بند بدست بیاورد.»

این منبع در ادامه افزود؛« فشار بر زندانیان سیاسی در حالیست که اکثریت زندانیان سیاسی در بندهای مختلف این زندان پراکنده شده‌اند و حق انتقال به بند ۱۲، بند زندانیان سیاسی را ندارند. مسئولین زندان و دفتر ویژه اداره اطلاعات از طریق‌ دوربین‌های مدار بسته حرکات زندانیان سیاسی را کنترل و در صورت مشاهده ارتباط این زندانیان با زندانیان عادی، آنان را به بندهای دیگر تبعید می‌کنند.»

“سالار پیرزادگان” شهروند کورد ساکن ارومیه در بهار سال ۱۳۹۴ به اتهام همکاری با یکی از احزاب کوردی بازداشت شد و بعد از حدود یک ماه بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود.

این زندانی سیاسی در اردیبهشت ماه سال ۹۵ از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی “شیخلو” به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کوردی” به “۵ سال حبس” محکوم شد و با توجه به عدم اعتراض به حکم صادره و با استفاده از تبصره تسلیم به رای، حکم قطعی ایشان از “۵ سال به ۳ سال و نه ماه حبس” کاهش پیدا کرده است.

این زندانی سیاسی در مدت این دو سال در بندهای مختلف ۳-۴ و بند ۱ بسر برده بود.