شش تن دیگر از بهائیان در ایران دستگیر و بازداشت شدند

0
888

مروفایتی: بر اساس اخبار منتشره،  طی دو روز گذشته دست‌کم شش نفر بهایی در شهرهای گرگان، کاشان و شیراز بازداشت شده‌اند.

امرالله منوچهری و ضیاءالله الهیان، دو بهایی ساکن کاشان، روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه، در پی احضار توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

این دو نفر بهائی، قبلا نیز از سوی وزارت اطلاعات احضار و منزلشان تفتیشی شده بود.

از سوی دیگر، همزمان با احضار و دستگیری این دو،  ورقا مهدی‌نژاد و شیوا اخلاقی، دو بهایی دیگر ساکن شیراز نیز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

جامعه بجهانی بهائیان با انتشار این خبر کفتهاست: “پریوش شجاعی و روفیا پاکزادان نیز دو شهروند بهایی ایرانی ساکن گرگان هستند که روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه، جهت اجرای حکم یک سال و نیم زندان خود، در پی احضار توسط دستگاه قضایی به زندان گرگان منتقل شدند.”

بنا بر این گزارش، این شهروندان بهایی ایرانی، پنج سال پیش در جریان بازداشت دسته‌جمعی ۲۴ تن از بهاییان ساکن گرگان بازداشت شدند و اتهام آنان «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی» اعلام شد.

به گفته جامعه جهانی بهایی در ژنو، حدود سه هفته پیش نیز ۹ تن دیگر از این شهروندان بهایی ساکن گرگان از طریق احضار یا بازداشت روانه زندان شدند.

چهار تن از این افراد به نام‌های مژده ظهوری، فرحناز تبیانیان، مریم دهقانی، هوشمند دهقانی در منازل‌شان بازداشت شدند و شیدا قدوسی، میترا نوری، پریسا شهیدی، پونه ثنائی و نازی تحقیقی نیز پس از احضار به اداره اطلاعات گرگان، جهت اجرای حکم خود به زندان منتقل شدند.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در اسفندماه گذشته در نخستین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، از «تبعیض‌های گسترده علیه بهاییان» از جمله محرومیت آنان از حق تحصیل در دانشگاه‌ها، ایجاد محدودیت‌های شغلی و پلمپ محل کسب و کار بهاییان انتقاد کرد.