حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد

0
1332

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان، سپیده دم امروز سه شنبه 13 تیرماه 1396 شمسی، حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

همیت این دو زندانی اعدام شده “علیرضا کریمی” و “فیروز اسکندری” اعلام شده است.

اتهام این دو تن، ارتکاب به قتل عمد اعلام شده بود.

این دو زندانی، روز گذشته به سلولهای انفرادی زندان ارومیه منتقل شده بودند و امروز سه شنبه 13 تیرماه 1396 شمسی، حکم اعدامشان به اجرا درامد.

«علیرضا کریمی» پنج سال پیش و «فیروز اسکندری»، دو سال پیش در شهر میاندوآب به اتهام قتل عمد بازداشت و در دادگاه این شهر به قصاص محکوم شده بودند. هر دو زندانی در مدت حبس در بندهای یک و دو زندان ارومیه بسر برده میبردند.

 فعالین حقوق بشر در ایران و کوردستان، از افزایش شمار اعدامها در ایران خبر می دهند.

فعالین حقوق بشر اعلم کرده اند که در حال حاضر بیش از 11 تن از زندانیان محکوم به اعدام در زندان رجائی شهر منتظر اجرای حکم اعدامشان می باشند که گفته می شوذ به زودی به اجرا درمی آید.

همچنین، یک شهروند کورد اهل ارومیه با هویت، “صلاح الدین پارت”، ساکن روستای “گلان کانی” از توابع ارومیه، متاهل و دارای 3 فرزند، روز شنبه 10 تیرماه 1396 شمسی در زندان لاکان رشت، اعدام شده است.

فعالین حقوق بشر کورد همچنین از احتمال اجرای قریب الوقوع حکم اعدام همسر این شهروند کورد، می گویند.

بنا بر این گزارش، این شهروند کورد اهل شهرستان ارومیه، سال 1392 شمسی به همراه همسرش “شهلا” به اتهمام قاچاغ مواد مخدر دستگیر و به اعدام محکوم شده است.

فعالین حقوق بشر در کوردستان، نسبت به اجرای قریب الوقوع حکم اعدام “شهلا” همسر صلاح الدین، هشدار داده اند.

از سوی دیگر بنا بر گزارش وبسایتهای فعال حقوق بشر، یک زندانی ۲۴ ساله با اتهام ارتکاب قتل، روز گذشته، ۱۲ تیرماه، در زندان مرکزی کرمان اعدام شد. همزمان روز گذشته، یک زندانی محکوم به قصاص و سه زندانی از محکومان جرایم مواد مخدر به ترتیب در زندانهای زاهدان و اصفهان اعدام شده اند.