چهار تن در ایلام به جرم تجاوز به عنف در ملا عام اعدام خواهند شد

0
977

مروفایتی: محمد رزم، رئیس‌کل دادگستری استان ایلام، امروز پنج شنبه 8 تیرماه 1396 شمسی، از اعدام چهار شهروند این شهر در ملأ عام خبر داد.

وی جرم این چهار تن را “تجاوز به عنف و نوامیس مردم”  اعلام کرده و گفته است، این افراد در آینده ای نزدیک اعدام خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۴ متجاوز به عنف و نوامیس مردم در ایلام در آینده نزدیک اعدام می‌شوند، افزود: “حکم اعدام این افراد شرور صادرشده و در ملأ عام به دار مجازات آویخته می‌شوند.”

این مقام قضائی جمهوری اسلامی در استان ایلام، به جرم اصلی این افرد به طور شفافی اشاره ننموده است.

بنظر می رسد، اعلام انجام این اعدامها در ملأ عام، نوعی دهن کجی جمهوری اسلامی به نهادهای بین المللی حقوق بشری و بویژه به امضای بیانیه 265 نماینده اتحادیه اروپا در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران باشد.

اعدام در ملأ عام در استان ایلام در حالی اجرا می شود که نهادهای بین المللی حقوق بشر، بارها در این رابطه به ایران تذکر داده و خواستار توقف این اعدامها شده اند.

۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا با امضای بیانیه ای، نقض حقوق‌بشر در ایران را محکوم کردند.

در این بیانیه که توسط ژرار دوپره، نماینده پارلمان اروپا و رئیس گروه «دوستان ایران آزاد» تهیه شده، آمده که امضاکنندگان بشدت نگران تعداد بالای اعدام‌ها در ایران هستند. به گفته این نمایندگان، در چهار سال اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، ۳هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از اینکه زنان نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند یا بعنوان قاضی انتخاب شوند، انتقاد کرده‌اند. در این نامه آمده که انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نیست و مخالفان از شرکت در انتخابات منع می‌شوند و شورای نگهبان که اعضای آن توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شده‌اند بیشتر کاندیداها را رد صلاحیت می‌کند.

در این نامه همچنین به حجاب اجباری و زندانی شدن فعالان حقوق زن اشاره شده است.