دستگیری دستکم 6 تن از اعضای خانواده حسین پناهی بدنبال درگیری سنندج

165
3415

مروفایتی: بنا بر گزارشات منتشره و نیز گزارشات رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، از روز شنبه هفته جاری تا امروز دوشنبه 25 ژوئن 2017 (4 تیرماه 1396 شمسی)، شش تن از اعضای خانواده حسین پناهی دستگیر و به مکانی نامشخص منتقل شده اند.

تاکنون افشین حسین پناهی، انور حسین پناهی (برادر بزگ خانواده)، احمد حسین پناهی، انور حسین پناهی (پسر عمو)، حامد سیف پناهی (داماد خانواده) از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده و اطلاعی از وضعیت و مکان مورد انتقال آنها در دست نیست.

افشین حسین پناهی، ساعت چهار و نیم سپیده دم یکشنبه 24 ژوئن (برابر با 3 تیرماه 13966 شمسی)، افشین حسین پناهی، مجددا از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده شده است.

رامین حسین پناهی نیز در حین درگیری بین پیشمرگان حزب کومله با نیروهای قرارگاه حمزه سنندج، در حالیکه از ناحیه دست و پا مجروح شده است، دستگیر و بازداشت شده است.

بنا بر این گزارش، نیروهای امنیتی کثیری، به منزل محمد حسین پناهی، یورش برده و افشین پناهی را بازداشت و به مکانی نامشخص انتقال داده اند.

نیروهای سپاه پاسداران وارد منزل مسکونی پروانه حسین پناهی، خواهر افشین در روستای دهگلان قروه شده و بعد از مضروب کردن این خانم و برخورد فیزیکی و توهین آمیز با پدر سالخورده آقای حسین پناهی، افشین را دستگیر کردند و با خود به نقطه نامعلومی بردند. این در حالی است که اساسا افشین در این درگیری نقشی نداشته و پس از آزادی از زندان فعالیت خاصی نمی کرده است.”

همچنین صبح روز یکشنبه، 3 تیرماه 1396 شمسی، انور حسین پناهی برادر بزرگ خانواده حسین پناهی در حالی که برای دیدار با پدر و مادرش از تهران برگشته بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

شب قبل از آن نیز زبیر حسین پناهی ، انور حسین پناهی (پسر عمو) و احمد حسین پناهی هم بازداشت شده اند.

انورحسین پناهی از فعالان مدنی کورد است که نخستین بار در روز ۱۵ آبان ۸۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و مدت شش ماه را در اداره اطلاعات شهر قروه و در بی‌خبری مطلق به‌سر برد.

وی سپس در اواخر بهار ۸۷ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی حسن بابایی و به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی‌ به اعدام محکوم شد.
بعد از اعتراض نهادهای مدافع حقوق بشری حکم اعدام آقای حسین پناهی در تاریخ ۲۵ فروردین ۸۸ در شعبه  ۴ دادگاه تجدید نظر کردستان لغو شده است.

وی پس از سپری کردن شش سال زندان آزاد شد. وی هم‌اکنون در خارج از استان کردستان و تهران به‌سر می‌برد.

خانواده حسین پناهی که یک خانواده فعال سیاسی شناخته شده کورد اهل روستای قروچای از توابع شهرستان دهگلان می باشند، به دلیل عضویت و فعالیت چند تن از پسران این خانواده در حزب کومله، بارها مورد آزا و حمله های اداره اطلاعات و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته و دستگیر شده اند.

این دستگیریهای دسته جمعی، پس از انتشار خبر درگیری بین پیشمرگان حزب کومله با نیروهای جمهوری اسلامی در شهرستان سردشت رخ داده است که طی آن 6 تن از نیروهای جمهوری اسلامی کشته و 3 تن از پیشمرگان حزب کومله بنامهای صباح حسین پناهی، حامد سیف پناهی، بهزاد نوری جان باخته اند.

خانواده حسین پناهی طی اطلاعیه ای خطاب به مجامع بین المللی و انسانهای آزاد اندیش و ملت کورد؛ اطلاعایه ای منتشر نموده اند و طی آن نگرانی خود را از وضعیت “رامین حسین پناهی” اعلام داشته و تقاضای رسیدگی نموده اند.

طی این بیانیه به وضعیت “افشین حسین پناهی”، فرزند دیگر این خانواده نیز اشاره شده است که شب گذشته از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده و تاکنون اطلاعای از وضعیت وی در دست نیست.

 

165 COMMENTS

Comments are closed.