مجروح شدن یک کولبر در منطقه نوسود بر اثر شلیک متسقیم نیروهای هنگ مرزی

0
1248

مروفایتی: بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان – روژهلات، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی نوسود در منطقه مرزی قلاگاه، یک کولبر مجروح شده است.

نیروهای هنگ مرزی منطقه نوسود، روز شنبه ۲۰ خردادماه، در منطقه مرزی “قلاگاه”، اقدام به تیراندازی به کاروانی از کولبران و کاسبکاران نمودند که طی آن “علی محمدی”، ساکن روستای شریکان از توابع نوسود، به شدت مجروح شده است.

بنا بر این گزارش، همچنین ۶ رأس از چهارپایان آنان نیز تلف شدند.

گزارشهای رسیده حاکی از آنست که این کولبران در حالی مورد حمله و شلیک نیروهای هنگ مرزی قرار گرفته اند که با خود بار و کالا همراه نداشته و در مناصق امن مرزی در داخل خاک کوردستان در ایران بوده اند.

عصر روز پنج شنبه،  4 خردادماه 1396 شمسی، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به سوی کولبران  در حوالی روستای “درکی” در اورامانات، 4 کولبر کشته و زخمی شدند. تاکنون هویت کولبر کشته شده برای سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، مشخص نیست اما منع خبر وی را ساکن روستای  “وله ژیر” مریوان برشمرده است. هویت کولبران مصدوم ، “توفیق مصطفایی ٤٥ ساله اهل روستای “پیله” مریوان، عدنان شهیدی اهل روستای “بندول” مریوان و هوشیار صحرایی اهل روستای “ولینه” مریوان اعلام شده است که جهت معالجه پزشکی به بیمارستان پاوه منتقل شده‌اند.

شب پنج شنبه ٤ خردادماه 1396 شمسی، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقە سرشیو سقز، یک کولبر زخمی و 88 رأس اسب کولبران و کاسبکاران نیز کشته شدند. هویت کولبری زخمی شدە  “محمد درتفی” از ساکنین روستای “درەتفی” شهرستان سقز اعلام نموده است.

همچنین روز یکشنبه 14 خردادماه 1396  شمسی، بر اثر حمله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه “دلاوان” پیرانشهر، دو کولبر بنامهای “ملا بریته”، 34 ساله و اهل روستای بریته از توابع شهرستان سردشت و یک کولبر دیگر 28 ساله که هویت وی در دست نیست، بشدت مجروح شده اند.