گزارشی اختصاصی از وضعیت یک کولبر مجروح که به حبس تعلقیقی نیز محکوم گردید

0
3720

سازملن حقوق بشر کوردستان – روژهلات: وضعیت کولبران در کوردستان ایران، روزبروز وخثم تر می شود. کشته و زخمی شدن کولبران به امری عادی تبدیل شده است که سازمانها و نهادهای حقوق بشری جهانی نیز با سکوتی مطلق از کنار آن می گذرند و این سکوت مطلق و تهی از معنا و متضاد با اهداف و حوزه فعالیتی آنان، دست جمهوری اسلامی را برای کشتار کولبران بازتر کرده است.

صیاد میرخان پور، فرزند زرو معروف بە لزگین، 24 ساله و اهل روستای براسب از توابع منطقه مرگور (بخش سیلوانه) در شهرستان ارومیه، یکی از این کولبران کورد است که 13/6/1395 شمسی  در ناحیه مرزی “کیله شین” بر اثر شلیک نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران از ناحیه صورت بشدت مجروح شده است و تاکنون نیز از ناحیه صورت دچار نقص عضو گردیده است.

وی پس از مجروح شدن به بیمارستان منتقل شده است، اما به دلیل اینکه وی تیر خورده است و بر اساس قانون جمهوری اسلامی عبور غیرقانونی از مرز داشته استف بیمه نیز هزینه های وی را متحمل نشده است.

بر اساس تحقیقات سازمان حقوق بشر کوردستان – روژهلات، وی تاکنون سه عمل جراحی بر روی صورتش انجام داده است اما نیاز مبرم به 4 عمل دیگر نیز دارد، مسئله ای که به علت فقر مادی و نبود توانایی پرداخت این هزینه تاکنون لاینحل و انجام نشده باقی مانده است.

صیاد میرخانپور سپس به همراه فیروزه سلیم فرد، ولی دم داریوش فقی پور، منیره عمری و خلیل وفایی که اسامی و مشخصات آنها در این خبر موجود می باشد، به دلیل شکایت پاسگاه زیویه در منطقه مرگور و به اتهام استفاده غیرمجاز از اسلحه، عبور غیرقانونی از مرز، ضرب و شتم مقتولین و مصدومین (که مبهم می باشد) و به اتهام قتل غیرعمد، دادگاهی می شود.

فیصل وفایی و داریوش فقی پور نیز که از کولبران همراه صیاد میرخانپور در این حادثه بوده و از سوی نیروهای انتظامی کشته شده اند، ولی دمشان مورد دادگاهی قرار گرفته است که اسامی آنها ذکر شد.

صیاد 24 ساله که اینک امید به بهبودی کامل خود را نیز از دست داده است، بالاخره به 11 ماه حبس تعلیقی محکوم می شود و تاکنون نیز، شواهد حاکی از تحت فشار و کنترل بودن وی از سوی نهادهای امنیتی شهرستان ارومیه می باشد.

تصویر مدارک و مستندات:

 

This slideshow requires JavaScript.