وضعیت وخیم ایوب اسدی در زندان کاشمر

0
1362

سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات: «ایوب اسدی» زندانی سیاسی کُرد در زندان کاشمر که از بیش از ۶ سال پیش از مرخصی و درمان مناسب محروم است، باز هم‌ برای رسیدگی پزشکی بی پاسخ ماند.

به گزارش بازداشت به نقل از ماف درخواست «ایوب اسدی» زندانی سیاسی کُرد در زندان کاشمر که از بیش از ۶ سال پیش از مرخصی و درمان مناسب محروم است، باز هم‌ برای رسیدگی پزشکی بی پاسخ ماند.

ایوب اسدی زندانی سیاسی بیمار و تبعیدی به زندان کاشمر از حدود شش سال پیش در انتظار مرخصی درمانی به سر می‌برد. وی که از بیماریهای آسم، مشکل کلیه و کاهش بینایی چشم چپ رنج می‌برد، از رسیدگی پزشکی لازم در زندان نیز محروم است.

ایوب اسدی از اهالی مریوان، که هم‌ اینک در آستانه‌ی شروع هفتمین سال حبس خود در زندان کاشمر است نیازمند دریافت خدمات پزشکی تخصصی است. علیرغم آنکه یک ماه پیش برای بیماری آسم به بیمارستان منتقل شد، دوباره به زندان بازگردانده شد و در این مدت وضعیت جسمی‌اش وخیم‌تر شده است. همچنین به دلیل اعتصاب غذایی که سال ۱۳۹۵ در اعتراض به عدم اعطای مرخصی درمانی انجام داده بود، مشکل کلیه و بینایی در چشم چپش بدتر شده است به شکلی که حتی نمی‌تواند اجسام را از دور تشخیص دهد.

تاکنون خانواده‌ی ایوب اسدی چندین بار برای گرفتن مرخصی، به دادگاه کامیاران مراجعه کرده‌اند که به آنها اعلام شده باید در کاشمر پیگیر پرونده‌ی پزشکی‌اش باشند. در کاشمر هم به آنها گفته شده است که باید هفت سال از حبسش بگذرد تا بتواند از حق مرخصی بهره‌مند شود.

همچنین از سه سال پیش، پدر و مادرش به دلیل کهولت سن و دوری راه نتوانسته‌اند با وی ملاقات حضوری داشته باشند. در سال ۱۳۹۳ هنگامی که مادر ایوب اسدی به ملاقات وی رفته بود، دو مأمور در کنارشان نشسته و مجبور شدند که با یکدیگر به زبان فارسی صحبت کنند.

ایوب اسدی در ۲۵ خرداد سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران در یکی از روستاهای سنندج بازداشت شد. اتهام وی «محاربه از طریق ارتباط و همکاری با احزاب مخالف کُردی» عنوان شده و تحت همین عنوان در مرداد ۱۳۹۱ توسط شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب سنندج محاکمه و به تحمل بیست سال حبس تعزیری و تبعید به زندان کاشمر محکوم گردیده و سپس به زندان کاشمر تبعید شد.