الاحواز:احضار هناء خرسان فعال فرهنگی عرب از سوی ادارە اطلاعات رژیم ایران

0
1619

منابع حقوق بشری احوازی روز سه شنبه 30 ماه مه 2017 از احضار “هنا خرسان” فعال و مدیر گروه فرهنگی «نوارس» از سوی اداره اطلاعات در شهر احواز خبر دادند.

به گزارش این منابع اداره اطلاعات احواز بامداد روز سه شنبه هناء خرسان، (نورا) 35 ساله از اهالی فرهنگ شهر را احضار کرد.

فعالان فرهنگی احوازی در تماس با مدافعین حقوق بشر احوازی اعلام کردند که این فعال فرهنگی هنوز در ستاد خبری وزارت اطلاعات به سر می برد.

خانم خرسان یک گروه فرهنگی را به نام نوارس را مدیریت می کند این گروه مراسم «گرگیعان» یکی از مراسم فرهنگی مردم عرب را قرار است اجرا و از آن فیلمبرداری کند.

کریم دحیمی فعال  عرب احوازی در ضمن تایید و ارسال این خبر بە سازمان حقوق بشر کوردستان-روژهلات میگوید:  طی چند روز گذشته عیسی دمنی، مجاهد زرگانی و حسین حیدری از فعالان فرهنگی عرب احوازی را به یک سال زندان محکوم کرده‌اند.

همچنین دحیمی در تماسی تلفنی بە العربیە نیز گفتە است :«تنها جرم فعالان عرب احوازی که اخیر بازداشت، زندانی و تبعید شده‌اند، پایبندی به هویت قومی- فرهنگی خود است. رژیم جمهوری اسلامی متاسفانه حتی قادرنیست فعالیت‌های محدود فرهنگی عرب‌ها احوازی را تحمل کند و با افترا و تهمت‌های مختلف تلاش می‌کند که هر فعالیتی که در راستای حفظ آداب، رسوم، فرهنگ و فلولکلور مردم عرب باشد را متوقف و منع کند. مسئولان غیر بومی در احواز که دستگاههای امنیتی مانند اداره اطلاعات و غیره را در دست دارند اغلب عرب‌ستیز هستند و به عرب‌های احوازی به دیده امنیتی نگاه می‌کنند و این بزرگترین چالشی است که فعالان فرهنگی عرب در احواز و دیگر شهرهای عرب نشین استان با آن مواجه هستند».

This slideshow requires JavaScript.