صدور احكام زندان و تبعید عليه 3 فعال اهوازی به دليل فعاليت هاى فرهنگى و اجتماعى

0
976

مروفایتی: بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان-روژهلات به نقل از سازمان حقوق بشر اهواز، شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی پور محمدی سه تن از فعالان مدنی عرب به نامهاى عیسی دمنی، مجاهد زرگانی و حسین حیدری را به اتهام تبلیغ بر علیه نظام و تشکیل موسسه‌های غیردولتی به زندان و تبعید محکوم کرده است.

عیسی دمنی، مجاهد زرگانی و حسین حیدری به یک سال زندان محکوم شده‌اند. قاضی پور محمدی علاوه بر یک سال زندان، برای عیسی دمنی حكم تبعید به شهر تکاب را نیز صادر كرده است.
فعالیت‌های این سه تن که به دلیل آنها به تبلیغ بر علیه نظام و تشکیل موسسه‌های غیردولتی محکوم شده‌اند، آموزش زبان عربی در یک آموزشگاه زبان، تشکیل یک گروه مدنی برای اصلاح قوانین عشایری و کاهش آثار منفی باورهای قبیله‌ای و همچنین تشکیل یک موسسه خیریه برای کمک به نیازمندان بوده است.
این سه فعال عرب ماه مارس گذشته دستگیر و حدود یک ماه و نیم در بازداشتگاه‌های مخفی وزارت اطلاعات در اهواز نگهداری شده و پس از آن تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند. روز شنبه 25 می 2017 شعبه 4 دادگاه انقلاب اهواز در حق این سه فعال عرب که فعالیت‌هایشان علاوه بر اینکه غیرقانونی نبود، با هیچ یک از قوانین كشور نیز تعارض نداشت، احکام ظالمانه‌ای صادر کرد.
نهادهاى امنيتى و قضايى دائما از روش سرکوب برای مقابله با هرگونه فعالیت فعالان عرب، حتی اگر این فعالیت فرهنگی، اجتماعی و یا فعالیت انسانی خیرخواهانه باشد، استفاده می‌کند.
سازمان حقوق بشر اهواز معتقد است که اقدامات اين مقامات سركوبگرانه نهادهاى امنیتی وقضایی در اهواز و سرکوب جنبش‌ها و فعالیت‌های مسالمت‌آمیز فعالات عرب در راستای سیاست خفه‌کردن صدای مخالف و سرکوب جامعه مدنی است؛ سیاستی که فضای اجتماعی را از هرگونه فعالیت صلح‌آمیز خالی کرده و نسل جوان را به در پیش گرفتن روش‌های خشونت‌آمیز تشویق می‌کند. این سیاستی است که نهادهاى امنيتى در اهواز سال‌هاست در پیش گرفته تا بهانه هايى برای سرکوب و برخورد خشونت‌آمیز را بر علیه فعالان و جوانان به وجود آورد.
سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محکوم کردن صدور احکام بی‌رویه بر علیه همه فعالان عرب و به ویژه احکام زندان و تبعید صادره در حق عیسی دمنی، مجاهد زرگانی و حسین حیدری، خواستار لغو فوری این احکام، آزادی بدون قید و شرط آنها و رفع موانع ادامه فعالیت‌های مسالمت‌آمیز این فعالان است؛ فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ای که طبقات فرودست ملت اهواز از آن سود می‌برند.