جان يك زنداني سياسي احوازي بدليل اعتصاب غذا در خطر است

0
1159

سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات (مروفاایتی): فعال عرب احوازى ماهر کعبی که در زندان اردبیل در حال سپری کردن دوران محکومیت 10 خود در تبعید می باشد، به علت انتقال به بند زندانیان جرائم عادی اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده است.

ماهر کعبی که هم ‌اکنون ششمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان مرکزی اردبیل سپری می‌کند، طی هفته گذشته از بند زندانیان سیاسی به بند زندانیانی با جرائم عادی منتقل شده و از همان زمان، در اعتراض به این انتقال اعلام اعتصاب غذا کرده است.

ماهر کعبی، فعال مدنی و دانشجوی کاردانی رشته عمران، در دادگاهی کوتاه و بدون داشتن حق وکیل با اتهامات «عضویت در سازمان آزادی‌بخش احواز»، «تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با شبکه‌های معاند»، «ارسال اخبار کذب به منظور سیاه نمایی وجهه جمهوری اسلامی در سطح بین‌الملل» و «تحریک شهروندان جهت اقدام علیه نظام» به 10 سال حبس محکوم است و در تاریخ 9 شهریور ماه 1392 به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

ماهر کعبی در 18بهمن‌ ماه سال 1390 در حالی که فقط 19سال داشت، پس از مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های خارجی، از سوی مأموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و به سلول‌های انفرادی این نهاد منتقل شد.

این فعال مدنی اهل شوش، پیش از دستگیری در سال 1390، در خصوص اعتراضات مردمی و سرکوب و بازداشت آنان، اخبار مهمی را تهیه و در اختیار رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری می‌گذاشت؛ از جمله تهیه گزارش جامعی از بازداشت محمد کعبی و همسر باردار وی خدیجه کعبی که پس از بازداشت و تحت شکنجه جنینش سقط شده بود.

وی در تمام طول مدت بازجویی تحت انواع شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفت که منجر به آسیب‌های جسمی و روانی زیادی از جمله شکستن دندان‌هایش شد.

ماهر کعبی، پس از 3 ماه بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به مدت 9ماه از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم بود.