سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فعالان کارگری در ایران شد

0
1399

سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات:  سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر نموده است، خواستار توقف سرکوب تشکل‌های مستقل کارگری در ایران شد و ضمن انتقاد از زندانی بودن و صدور احکام حبس برای چندین فعال کارگری در ایران، خواستار آزادی فعالین کارگر زندانی شد.

عفو بین الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌ تا کسانی را که به دلیل فعالیت‌های صنفی مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند، بدون قید و شرط آزاد و احکام سنگین صادره علیه کنشگران دیگر را لغو کنند.

این سازمان طی بیانیه ی خود از اسماعیل عبدی، معلم و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران و بهنام ابراهیم زاده، عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری، محمود بهشتی لنگرودی، محمدرضا نیک نژاد و مهدی بهلولی، اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران، محمود صالحی، عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری، داوود رضوی، ابراهیم مددی و رضا شهابی، اعضای سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و جعفرعظیم‌زاده و شاپور احسانی راد، اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، نام برده و خواهان پایان گرفتن سرکوب اتحادیه‌های مستقل کارگری شده و از مقامات ایرانی خواسته که به فعالان کارگری حق برپایی گردهمایی و تجمع یا حق تشکل و عضویت در سندیکاها و اتحادیه‌های صنفی را بدهند.

عفو بین‌الملل در ادامه افزوده است: “مرور کیفرخواست این افراد نشان می‌دهد که چه مسائلی جنبه اقدام امنیتی می‌یابند: «برگزاری تجمع‌ مسالمت‌‌آمیز در روز جهانی کارگر، اعتراض به دستمزدهای پایین، امضای بیانیه در حمایت از اتحادیه‌های کارگری، انتشار عکس تظاهرات کارگری در اینترنت یا دریافت دعوت‌نامه برای شرکت در نشست‌های جهانی اتحادیه‌های کارگری.”

اصل ۲۶ قانون اساسی ایران تشکیل جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده را آزاد می‌داند، مشروط به آن که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکند.

طی مراسمی که روز جمعه به مناسلت روز جهانی کارگر در سنندج برگزار گردید، یک فعال کارگری بنام خانم پرشنگ فاتحى از سوى مأمورین امنیتى دستگیر گردید.

از دیگر سو، روز دوشنبه ٤ اردیبهشت ماه ١٣٩٦، آقای شیث امانی، فعال کارگری کورد اهل شهرستان سنندج پس از احضار و بازجویی در اداره اطلاعات این شهرستان، مورد تهدید قرار گرفته است.