دومین مورد نقص عضو شهروندان کورد بر اثر انفجار مین طی اردیبهشت ماه

0
835

مروفایتی:  بنا بر گزارش رسیده به سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات (مروفیتی)، یک شهروند کورد در شهرستان سقز بر اثر انفجار یک قبضه مین، بعد از ظهر روز جمعە ٨ اردیبهشت ماه 1396 شمسی،  دچار نقس عضو گردید.

بنا بر گزارش رسیده، “محسن رجبی” شهروند سقزی در حین جمع آوری گیاهان بهاری بر اثر انفجار مین در  نزدیکی پایگاه “برد قاورمە”  روستای جوشن در منطقە سرشیو سقز، یکی از پاهایش را از دست داده است.

این شهروند کورد هم‌اکنون در مراکز درمانی سقز تحت مراقبت‌های پزشکی می‌باشد.

این دومین انفجار مین است که طی اردیبهشت ماه 1396 شمسی در کوردستان روژهلات بوقوع می پیوندد.

هر دو مورد سبب قطع پای شهروندان کورد شده است.

عصر روز دوشنبە ٤ اردیبهشت ماه 13966 شمسی، بر اثر انفجار یک قبضە مین در کوهستان‌های اطراف روستای (بیمزرتە) از توابع شهرستان  اشنویه، یک شهروند کورد مجروح و یکی از پاهایش را از دست داد.

وبسایت حقوق بشری هنگاو؛ هویت این شهروند کورد را (مولود عزیزی)، 30 ساله و ساکن روستای “بیمزورته، اعلام نموده است.

خبرنگار مروفایتی در اشنویه ضمن تایید این خبر افزود: “وی بعد از انفجار مین، توسط اهالی منطقە بە مراکز درمانی شهر شنو منتقل شدە است اما به دلیل شدت جراحات، یکی از پاهایش را از دست داده است.”

بر اساس امار ثبت شده در مرکز امار سازمان حقوق بشر کوردستان- شرق (مروفایتی)، طی فروردین ماه 1396 شمسی 3 تن از شهروندان کورد بر اثر انفجار مین دچار قطعی پا و جراحت شده اند.

روز چهارشنبه 30 فروردین ماه 1396 شمسی، یم شهروند 40 ساله سردشتی بنام “حسن-پ” بر اثر انفجار مین بشدت مجروح شده است.

این شهروند کورد بر اثر این انفجار، چشم چپ خود را از دست داده است و از چند ناحیه دیگر بدن بشدت مجروح است.

اوضاع جسمی این شهروند کورد نگران کننده گزارش شد هاست.

روز سه شنبه 15 فروردین ماه 1396 شمسی، یک شهروند اهل روستای “شوشمه” از توابع شهرستان پاوه، بنام “محمد شکری” بر اثر انفجار مین به شدت مجروح شده است و اینک بستری می باشد.

بر اساس این گزارشات، احتمال قطع یکی از پاههای این شهروند کورد وجود دارد.

این دومین مورد انفجار مین است که طی فروردین ماه 1396 شمسی در کوردستان، خسارت جانی ببار می آورد.

همچنین به علت انفجار مین در یکی از مناطق شهرستان بانه، در روز سیزده بدر 1396 شمسی، یک جوان 300 ساله اهل روستای “منجیلان” این شهرستان به شدت مجروح شده است.

خبرنگار مروفایتی در این باره اعلام داشت، یک جوان30 ساله اهل روستای منجیلان بانه به نام “اسماعیل عزیزیان”، روز یکشنبه 13 فروردین ماه 1396 شمسی، بر اثر انفجار مین به شدت زخمی شده و به بیمارستان صلاح الدین بانه اعزام شده است.

با وجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی این مین ها را به دوران جنگ هشت ساله بین ایران و عراق منتسب می نمایند، اما برخی از گزارشها حاکی از وجود مین های تازه طی یک سال گذشته در مناطق مرزی بین کوردستان ایران و اقلیم کوردستان می باشد.

سالانه دهها تن در شهرهای مرزی و بخصوص در کوردستان به علت انفجار مین جان خود را از دست میدهند یا دچار معلولیت و نقص جسمی میشوند، با این وظعیت هم تا کنون حکومت جمهوری اسلامی ایران به بهانه نا ارام بودن مناطق مرزی حاضر نشده است این مناطق را از وجود مین‌ها پاکسازی کند.

همچنین تا کنون ایران هیچکدام از پیمان نامه‌های جهانی علیه مین و بویژه پیماننامه‌ اوتاوای را امضا نکرده است.

 با وجود اینکه ادعا می شود این مینها متعلق به دوران جنگ هشت ساله بین ایران و عراق می باشد، اما برخی از گزارشها ناشی از مین گذاریهای جدید از سوی نیروهای انتظامی و هنگ مرزی در نواحی مرزی بین اقلیم کوردستان و کوردستان ایران می باشد.