وضعیت عمر فرهنگ، زندانی سیاسی کورد در یازدهمین روز از اعتصاب وخیم است

0
1696

سازمان حقوق بشر کوردستان-روژهلات: به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عمر فرهنگ، زندانی سیاسی کورد در زندان اردبیل که در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین به وضعیت جسمانی‌اش و محرومیت از حق درمان از روز ۲۷ فروردین‌ماه سال ۹۶ اقدام به اعتصاب غذا کرده.

این زندانی سیاسی کورد، روز سه شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه به دستور افسر نگهبان و مسئول حفاظت اطلاعات زندان از بند هفت به قرنطینه زندان اردبیل انتقال یافته است.

عمر فرهنگ در آستانه یازدهمین روز از اعتصاب غذا در وضعیت وخیم جسمانی و نیازمند رسیدگی درمانی است.

عمر فرهنگ به دلیل فشارهای حاصل از حبس طولانی‌مدت، سوءتغذیه و کیفیت پایین غذا و بهداشت در زندان، به قارچ و مشکلات حاد روده دچار شده است.

بیش از سه سال است که غده‌ای در ناحیه گردن و گلوی این زندانی سیاسی به وجود آمده که طبق توصیه پزشکان باید هر چه سریع‌تر تحت عمل جراحی و درمان‌های تخصصی قرار بگیرد، اما مسئولین قضایی، از اعزام وی به بیمارستان، خودداری می‌نمایند.

علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده و نامه‌های خود عمر فرهنگ به مسئولین قضایی جهت اعزام به بیمارستان و انجام مراحل درمانی، مسئولین با بی‌توجهی نسبت به وضعیت حاد بیماری این زندانی سیاسی، پاسخی به تقاضای آنان نداده و هم چنان از اعزام وی به مرخصی درمانی و یا بیمارستان جلوگیری می‌نمایند.

عمر فرهنگ متولد سال ۱۳۵۱ و ساکن ارومیه دارای همسر و دو فرزند است.

این شهروند در سال ۱۳۸۷ در ارومیه دستگیر و سپس در دادگاه به اتهام «همکاری با گروه پژاک» به ده سال حبس و تبعید به زندان مرکزی اردبیل محکوم شد.

وی هم‌اکنون در نهمین سال حبس دوران محکومیت ده ساله خود را به‌صورت تبعید در زندان اردبیل سپری می‌کند.